افزایش فشار بر بهائیان

امروز یکشنبه ۹ مرداد، در ادامه تفتیش منازل و بازداشت شماری از شهروندان بهائی در شهرهای مختلف، منزل ۱۱ شهروند بهائی دیگر در شهرهای گرگان، کرج، مشهد، شیراز و ساری توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، منزل ۱۱ شهروند بهائی دیگر در شهرهای مختلف کشور توسط نیروهای امنیتی تفتیش شد.

بر اساس اطلاعاتی که به دست هرانا رسیده، طی روز جاری منازل نوید میثاقی در ساری، احسان جابری و بهار بنگاله در شیراز، فریده هدایتی در مشهد، بیتا ممتازی (صراف) و پویا ممتازی (صراف) در کرج و همچنین منازل پنج شهروند بهائی دیگر در گرگان به نامهای شفق فهندژ، شکیب مودی (معصومی)، افسون مودی (معصومی)، شقایق پورعنایتی و همچنین ندا طائفی نیز توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته است.

امروز هرانا در گزارشی از بازداشت مهوش ثابت (شهریاری)، فریبا کمال آبادی، عفیف نعیمی، از اعضای سابق مدیران جامعه بهائی ایران موسوم به “یاران ایران” و همچنین سامان استوار، دیگر شهروند بهایی خبر داده بود. همچنین منازل و محل کار این شهروندان به همراه چهار شهروند دیگر به اسامی نصیر هروی، کامیار حبیبی، مظفر نبیلی و سارا شعبان توسط ماموران امنیتی تفتیش شده و برخی از لوازم شخصی آنها از جمله موبایل، لوازم الکترونیک، و آثار مربوط به آئین بهائی ضبط شد. در ادامه افزایش این فشار ها، منازل و محل های کار سه شهروند بهائی دیگر به نام های نیما حقار و نازیلا حقار در تهران و همچنین منزل سابین یزدانی در کرج توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. ماموران در جریان تفتیش منزل خانم یزدانی، تمامی وسایل دیجیتال وی و اعضای خانواده اش را ضبط و با خود برده اند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها