خودکشی یک سرباز وظیفه

روز چهارشنبه ۱۲ مرداد، یک سرباز وظیفه در یکی از پادگانهای مرزی بانه، با شلیک گلوله دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، روز چهارشنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱، یک سرباز وظیفه در یکی از پادگانهای مرزی بانه دست به خودکشی زد.

براساس این گزارش هویت وی «آریان شاه محمدی و اهل شهرستان دیواندره» عنوان شده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش، هنگ مرزی بانه در مورد خودکشی این سرباز اظهارنظر نکرده است.

خدمت سربازی در جمهوری اسلامی ایران به رنجی مضاعف برای بسیاری از خانواده‌ها و علی الخصوص اقشار کم درآمد تبدیل شده است. هر فردی مذکری با رسیدن به سن ۱۸ سالگی بالاجبار باید به خدمت سربازی اعزام شود.
در صورت سرپیچی از این قانون، دانش‌آموزان پسر از خدمات اجتماعی و حقوق شهروندی خود مانند استخدام، ادامه تحصیل، داشتنِ بیمه درمان، دریافت پروانه کسب و موارد بسیار دیگر محروم می‌شوند و حتی ممکن است بازداشت شوند. در ایران همواره از سربازها و سربازی اجباری، به‌عنوان نیرو کار ارزان با دستمزدِ کم استفاده می‌شود.

در قوانین ایران گروهی از افراد به‌دلیل داشتن برخی معافیت‌های خاص مانند تواناییِ خوب مالی برای خرید سربازی یا داشتنِ سهمیه‌های جانبازی کافی، از سربازی اجباری کاملاً معاف می‌شوند. که تصویب و اجرا این قوانین و معافیت افراد خاص، همیشه مورد بحث بوده‌است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها