سفر‌‌های خارجی مسئولان در جمهوری اسلامی

مردم ایران در تنگنای شدید اقتصادی‌ قرار دارند اما مدیران جمهوری اسلامی همچنان از مسافرت خارجی با پول «بیت‌المال» دست برنمی‌دارند.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه (۱۷ مرداد)، گزارش کرد برخی اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک برای تماشای بازی‌‌های کشور‌های اسلامی به شهر قونیه در ترکیه سفر کرده‌اند. این خبرگزاری نوشت: «اعزام اعضا بدون فدراسیون هیئت اجرایی به بازی‌های کشورهای اسلامی توجیهی ندارد و فلسفه حضور این افراد در قونیه مشخص نیست.»

مجید کیهانی، علی دادگر، سید عبدی افتخاری و علیرضا رحیمی، چهار عضو هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک ایران، از جمله مدیرانی‌اند که به قونیه سفر کرده‌اند.

ایسنا در واکنش به سفر این مدیران پرسید: «مشخص نیست آن‌ها بر چه اساس به این بازی‌ها اعزام شده‌اند؟ و آیا بابت این حضور غیرضروری حق ماموریت هم دریافت می‌کنند؟»

به نوشته این خبرگزاری، «پیش از این به حضور این افراد بدون فدراسیون در المپیک توکیو انتقاد شده بود و اکنون این اتفاق برای بازی‌های کشورهای اسلامی رخ داده است.»

ایسنا در ادامه نوشت که در سال‌های اخیر اعزام‌ کاروان‌های ورزشی ایران در رویدادهای مختلف «برای برخی اعضا بیشتر حکم تور تفریحی را داشته است که حتما از فواید آن هم بهره‌مند می‌شوند».

برای بسیاری از مدیران جمهوری اسلامی، سفر خارجی امتیازی ویژه به همراه بسیاری مشوق‌های مالی است. البته سال‌ها است که رسانه‌ها این سفر‌ها را زیر نظر دارند.

تلاش نمایندگان مجلس برای همراهی با وزیر امور خارجه در سفر‌های برون‌مرزی و حضور همیشگی مدیران ورزشی و روسای فدراسیون‌ها در کنار تیم‌های ورزشی در مسابقات خارجی از جمله این سفر‌های انتقاد‌برانگیز است.

حسین جلالی، نماینده مجلس، سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که حق ماموریت سفر خارجی برخی از مدیران ۱۶ میلیون تومان است که این رویه باید «اصلاح» شود. جلالی افزود این حق ماموریت جدا از هزینه بلیت و هتل مدیران است که چنین کاری «درست» نیست.

در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارشی از وضعیت و هزینه‌های سفر خارجی مدیران جمهوری اسلامی منتشر شد که تنها برای اطلاع نمایندگان است و امکان دسترسی به محتوای آن وجود ندارد؛ اما یک گزارش روزنامه همشهری در سال ۱۳۹۱ داده‌های قابل‌اعتنایی را درباره این هزینه‌ها منتشر کرد.

این روزنامه نوشت که مجلس هشتم رکورددار تعداد سفرهای خارجی نمایندگان بود و تا ابتدای بهمن ۱۳۹۰، یعنی سه‌ ماه پیش از پایان مجلس هشتم، یک هزار و ۵۵۲ سفر برای اعضای این مجلس به ثبت رسید. در این گزارش، اشاره شد که یک‌ هزار و ۱۴۹ سفر برای نمایندگان مجلس ششم و یک هزار و ۱۱۸ سفر نیز برای مجلس هفتم به ثبت رسیده است.

حق ماموریتی که هر نماینده در مجلس هشتم از سفرهای خارجی می‌گرفت، چیزی معادل ۱۳۰ یورو بود؛ یعنی به پول آن زمان روزانه حدود ۴۳۰ هزار تومان. سفر‌هایی که مقام‌ها و مدیران جمهوری اسلامی به افشا شدن ‌آن‌ها تمایلی ندارند و تلاش می‌کنند پنهانشان کنند. از طرفی، حق ماموریت‌ها آن‌ها هم با گذشت بیش از ۱۰ سال از انتشار این گزارش، افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

بخش مهمی از این پنهان‌‌کاری ناشی از واکنش تند افکار عمومی به این نوع سفر‌ها است. احمد نادری، نماینده مجلس، سال ۱۴۰۰ در توییتر، عکسی از خود در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو مادرید منتشر کرد که واکنش‌های تندی به همراه داشت. او که به همراه هیئتی برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس جهانی به اسپانیا رفته بود، پس از انتشار این تصویر در معرض پرسش‌های متعددی قرار گرفت و انتقاد‌های تندی متوجه‌ او شد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها