طرح صیانت از فضای مجازی به شکل کم‌رنگ درحال اجرا است

در حالی‌که مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی همچنان از ارائه گزارش روشنی درباره وضعیت «طرح صیانت»، طرح تشدید محدودیت دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، ارائه نمی‌کنند، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: «طرح صیانت به شکل کم‌رنگ درحال اجرا شدن است.»

این نماینده مجلس هم‌زمان تاکید کرد که طرح صیانت «در هر کجا که بررسی شود، به نتیجه نخواهد رسید، چرا که چارچوب درست فکری ندارد.»

طرح «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» که به «طرح صیانت» شهرت یافته است، طرحی برای ایجاد محدودیت شدید و قطع دسترسی کاربران به اینترنت، سانسور، و تشدید فیلترینگ در فضای مجازی است که در عمل، به مسدودسازی معدود پلتفرم‌های فیلترنشده در ایران خواهد انجامید.

یکی از نگرانی‌های اصلی شهروندان از اجرای «طرح صیانت»، مسدودسازی سرویس‌هایی مانند واتس‌اپ و اینستاگرام و افشای اطلاعات کاربران است.

غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس و از مخالفان این طرح، روز یکشنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ (۷ اوت)، اعلام کرد که در عمل، «طرح صیانت» در ایران «به شکل کم‌رنگ» در حال اجرا شدن است.

او تاکید کرد که «طرح صیانت» براساس «محدودسازی، مسدودسازی، محدود کردن دسترسی‌ها، و جرم‌انگاری‌ها» شکل گرفته است.

نوری قزلجه افزود که «طرح صیانت» با همین چهارچوب و محتوا، هر جا که مطرح شود، با شکست رو‌به‌رو خواهد شد و قانون خوبی از آن پدید نمی‌آید، مگر اینکه اصلاح اساسی روی آن انجام شود یا طرح دیگری در حوزه فضای مجازی با چهارچوب فکری درست ارائه شود.

او تاکید کرد که اگر قرار باشد امروز درباره حوزه فضای مجازی طرحی ارائه شود، باید در آن «دسترسی به اینترنت آزاد و دسترسی کم‌هزینه» در جایگاه «حقوق اساسی مردم»، به رسمیت شناخته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود که «اگر جرمی هم تعریف می‌شود، باید برای کسانی باشد که مانع این مسیر می‌شوند».

نوری قزلجه همچنین گفت، در صورتی که طرحی با چارچوب دسترسی به اینترنت آزاد و کم‌هزینه شکل بگیرد، «می‌تواند مراحل قانونی را سپری کند و به مردم و مسئولان کمک کند تا یک فضای مجازی قانونمند در کنار حفظ آزادی‌ها، گردش آزاد اطلاعات، و حفظ حقوق اساسی مردم داشته باشیم.»

این نماینده مجلس درباره بخشی از «طرح صیانت» درباره لزوم استقرار «نمایندگی پلتفرم‌های خارجی در ایران» و پذیرش قوانین جمهوری اسلامی ایران از سوی این پلتفرم‌ها، گفت:«در شرایط فعلی که ما تحت تحریم بوده و از نظر آن پلتفرم‌ها در یک بازار کمتر از یک درصد هستیم، اصرار بر این موضوعات به معنی بستن آن پلتفرم‌ها است.»

غلامرضا نوری قزلجه همچنین در واکنش به سخنان برخی از نمایندگان دیگر مبنی بر اینکه «هیات‌رئیسه قول بررسی طرح صیانت در مجلس را داده است»، گفت که مکاتبه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، برای ارجاع طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی، زیاد واضح نبوده است و مشخص نیست که منظور او «واگذاری اختیارات و تصمیم‌گیری به شورای عالی فضای مجازی» بوده، یا «ارجاع برای بررسی بیشتر» است.

نوری قزلجه افزود: «من با واگذاری اختیارات به شورای عالی فضای مجازی مخالف هستم، چرا که مرجع اصلی قانون‌گذاری در کشور، مجلس شورای اسلامی است و قوانین باید در مجلس وضع شوند.»

این نماینده مجلس همچنین گفت که بررسی بیشتر یک طرح از سوی کارشناسان خوب است، اما در اقدام بعدی مشخص خواهد شد که «طرح صیانت» در مجلس بررسی می‌شود، یا اختیار آن را به شورای عالی فضای مجازی واگذار می‌کنند.

غلامرضا نوری قزلجه پیش از این نیز اعلام کرده بود که «طرح صیانت» را تیم کارشناسی مجلس تدوین نکرده است و این طرح به صورت سفارشی در بیرون از مجلس تنظیم، و به مجلس ارسال شده است.

«طرح صیانت» پس از ارسال به مجلس، قرار بود بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بدون تصویب در صحن علنی مجلس و فقط پس از بررسی در «کمیسیون مشترک صیانت»، به شکل آزمایشی اجرا شود.

با این حال، انتشار جزئیات این طرح به اعتراضات و واکنش‌های گسترده‌ای انجامید و پس از آن بود که با درخواست ۱۹۰ نماینده مجلس، قرار شد این طرح به صحن علنی مجلس بازگردد.

پس از آن، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز ۲۵ فروردین ۱۴۰۱، با ارسال نامه‌ای به شورای عالی فضای مجازی، از آن شورا خواست که محورها و سیاست‌های مدنظر خود را برای «حکمرانی در فضای مجازی» اعلام کند، و در پی آن، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، اعلام کرد که «طرح صیانت» به این شورا فرستاده شده است.

در چند ماه گذشته، مجلس شورای اسلامی، دولت، و شورای عالی فضای مجازی، مسئولیت بررسی و تصویب «طرح صیانت» را به یکدیگر ارجاع داده‌اند، اما اکنون غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس، اعلام کرده است که بخشی از این طرح در عمل به اجرا گذاشته شده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها