آنیشا اسداللهی آزاد شد

آنیشا اسداللهی فعال کارگری، امروز شنبه ۲۹ مرداد، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱، آنیشا اسداللهی، فعال کارگری از زندان آوین آزاد شد.

علی اسدللهی، برادر این شهروند بازداشتی با انتشار پستی در صفحه شخصی خود ضمن اعلام این خبر عنوان کرد که آزادی خانم اسداللهی با تودیع قرار وثیقه دو میلیارد تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی وی صورت گرفته است.

هرانا پیشتر در تاریخ ۹ مردادماه امسال، طی گزارشی از انتقال آنیشا اسداللهی از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان خبر داده بود.

وی پیش از این به همراه شمار دیگری از فعالان کارگری، به مدت چند هفته با دستور محمود حاج مرادی، بازپرس شعبه دوم دادسرای اوین از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده های خود محروم شده بودند.

در تاریخ ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱، خانواده آنیشا اسداللهی به همراه خانواده تعدادی از فعالین صنفی بازداشتی پس از حضور در دادسرای اوین در خصوص پیگیری وضعیت آنها، با عدم پاسخگویی مسئولان مواجه شدند. همچنین مورخ ۳۰ تیرماه نیز، مسئولین دادسرا از ملاقات این شهروندان بازداشتی با خانواده هایشان ممانعت به عمل آوردند.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان به هرانا گفته بود: «روز پنجشنبه ۲ تیر، خانواده آنها جهت ملاقات با فرزندانشان به زندان اوین مراجعه کرده که مسئولان زندان از انجام این امر ممانعت به عمل آورده اند. این شهروندان پیشتر به خانواده هایشان گفته بودند مراحل بازجویی آنها به اتمام رسیده است و با این وجود مسئولان از تعیین قرار به جهت آزادی موقت آنها تا پایان مراحل دادرسی امتناع می کنند.»

 آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه امسال، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و سپس به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. قرار بازداشت این زوج فعال کارگری اواخر خردادماه به مدت یک ماه دیگر تمدید شد.

پیش از این امیر رئیسان، وکیل مدافع آنها در خصوص آخرین وضعیت موکلان خود اظهار بی اطلاعی کرده و گفته بود اجازه دسترسی به جزئیات پرونده آنها را ندارد. به گفته آقای رئیسیان مرجع رسیدگی یعنی شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت تنها به ذکر اینکه اتهام امنیتی است کفایت کرده‌ است.

هرانا پیشتر در گزارش‌هایی به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی پرداخته بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته اند. خانم اسداللهی، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۸ همزمان با روز جهانی کارگر، در تجمعی که به همین مناسبت برگزار شده بود به همراه تعداد زیادی از فعالان این حوزه بازداشت و به زندان منتقل شد. وی نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، از بابت اتهام اخلال در نظم عمومی به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده و مدت ۶ ماه از دوران محکومیت وی نیز به حالت تعلیق درآمد. او در تاریخ ۱۴ دی ماه ۹۸ پس از احضار به شعبه اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و در تاریخ ۱ بهمن ماه همان سال از زندان اوین آزاد شد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها