بحران آب در همدان

کانون وکلای دادگستری استان همدان، با نگارش نامه ای خطاب به دادستان این استان، نسبت به میزان بالای آرسنیک موجود در آب سد تالوار که قرار است در آینده نزدیک به جهت تامین منابع آبی همدان و جبران بی آبی های موجود از آن بهره برداری شود، هشدار داد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد. در گزارش پیش رو همچنین به شرح پاره ای از جزئیات بحران آبی موجود در این شهر و مشقت هایی که ساکنین آن از این بابت متحمل می شوند، پرداخته شده است. عدم مدیریت بارش های حداقلی و قطعی مکرر آب، اعتراض ساکنین این شهر را طی روزهای گذشته در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قطعی مکرر آب در همدان، منجر به بروز مشکلاتی برای ساکنین این شهر شده است.

قریب به ۱۷ سال پیش، پروژه ساخت خط انتقال آب از سد تالوار به همدان جهت تامین منابع آبی این شهر آغاز شد؛ اوائل شهریورماه امسال، کانون وکلای دادگستری استان همدان، با نگارش نامه ای خطاب به دادستان این استان، با بیان اینکه میزان آرسنیک موجود در آب سد تالوار به حدی زیاد است که “حتی قابلیت جذب از طریق پوست را دارد”، از این مقام قضایی خواستار رسیدگی به این موضوع شد. این کانون همچنین در نامه خود با اشاره به اینکه بحران آبی موجود در این شهر در نتیجه قصور و ترک فعل مسئولان صورت گرفته است، از دادستان همدان خواست که رسیدگی قضایی به متولیان این امر را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

حسن خانجانی موقر، دادستان همدان در واکنش به نتشار نامه مورد اشاره، ضمن بیان اینکه “نمی‌شود که بدون تحقیق و ادله لازم سلامت آب را زیر سوال برد”، مدعی شد: “این مسئله چه شایعه باشد چه واقعیت؛ حسب وظیفه به عنوان مدعی العموم دستورات مقتضی و فوری برای بررسی صحت و سقم ماجرا به متولیان امر داده شده است.”

لازم به اشاره است که اوائل تیرماه سال گذشته، برای نخستین بار موضوع میزان غیرمجاز آرسنیک موجود در آب سد تالوار، توسط نمایندگان این شهر در مجلس مطرح شده که بی توجهی مسئولان امر را در پی داشته بود.

شامگاه سه‌ شنبه ۱ شهریورماه، جمعی از شهروندان معترض به بی آبی در میدان بوعلی سینای همدان گرد هم آمدند و با سر دادن شعارهایی بر علیه مسئولانی که آنها را بی کفایت عنوان کردند، خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند. در واکنش به این موضوع، استاندار همدان با بیان اینکه طرح مرتبط با خط انتقال آب به همدان طی ۱۷ سال اخیر تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشته است، مدعی شد: “ظرف یک یا دو هفته آینده انتقال آب به همدان انجام خواهد گرفت.”

یک شهروند ساکن در همدان در خصوص بحران های آبی موجود در این شهر، به هرانا گفت: “در حالی که رسانه های نزدیک به حکومت مدت زمان قطعی آب در همدان را ۱۲ ساعت در روز عنوان می کنند، روزانه بیش از ۱۸ ساعت آب لوله کشی در این شهر قطع و یا با افت فشار شدید مواجه می شود. همچنین در برخی از محلات کم برخوردار شهر، قطعی آب در یک روز گاها به ۲۲ تا ۲۳ ساعت نیز به درازا می کشد، ادامه دار بودن این وضعیت، نگرانی شهروندان همدانی را از بابت تداوم عدم برخورداری از آب آشامیدنی سالم دوچندان کرده است.”

این شهروند ادامه داد: “خانواده هایی که در طبقات بالای آپارتمان ها ساکن هستند، به دلیل افت بیشتر فشار آب، به مراتب شرایط بحرانی تری را تجربه کرده اند. طی روزهای اخیر، از حدود ۲۰ شهر ماشین های توزیع آب به جهت آبرسانی سیار، به همدان اعزام شده و آبرسانی با تانکر انجام می شود. در همین حال هلال احمر، بدون نظم و برنامه خاصی اقدام به توزیع محدود آب معدنی در میان خانوارها می کند.”

بحران های آبی موجود در کشور در سایه عدم مدیریت منابع آبی و بارش های حداقی، پیش از این نیز مسکلات متعددی را برای شهروندان علی الخصوص افراد ساکن در شهرهای دارای منابع آبی محدود و یا مناطق گرمسیر را در پی داشته است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها