خشونت ناموسی

یک شهروند ترنس در شهرستان سنندج با انگیزه ناموسی توسط برادرش مورد ضرب و جرح قرار گرفت. وی، با ضربات چاقو از ناحیه دست، بازو و پشت مجروح و به کمک تعدادی از اعضای خانواده به یکی از بیمارستان های این شهر منتقل شد. به دلیل عدم موافقت اعضای خانواده و نبود قوانین حمایتی از حقوق افراد کوئیر در نظام قضایی ایران، این شهروند موفق به ثبت شکایت علیه متهم نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته گذشته، یک شهروند ترنس در شهرستان سنندج با انگیزه ناموسی توسط برادرش مورد ضرب و جرح قرار گرفت.

هویت این شهروند ترنس “زانیار (نام خانوادگی نامعلوم)، ۲۳ ساله و اهل شهرستان سنندج” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع در خصوص این رخداد به هرانا گفت: “پس از آنکه هویت جنسیتی زانیار از طریق یکی از دوستان برادرش برای او افشا می‌شود، برادرش پس از ضرب و شتم، قصد کشتن زیانیار با چاقو را داشته است. زانیار، با چند ضربه چاقو از ناحیه دست، بازو و پشت مجروح شده و به کمک همسر برادر دیگرش و یکی دیگر از اعضای خانواده اش در حالی که به دلیل سختی جراحات و خونریزی بیهوش شده بود، به یکی از بیمارستان های شهر منتقل شده است.”

این منبع مطلع در ادامه افزود: “زانیار پس از ترخیص از بیمارستان به کمک همسر برادرش پناه داده شده است. با این حال همچنان از سوی برادر دیگرش تهدید به مرگ می‌شود. همچنین پدر او نیز از داشتن یک فرزند ترنس عصبانی است.”

این منبع ادامه داد: “زانیار به دلیل عدم حمایت خانواده تاکنون نتوانسته است مراحل بازتایید جنسیت را آغاز کند. از سوی دیگر از طرف خانواده اش تحت فشار قرار گرفته تا کشور را ترک کند، بدون آنکه حمایتی از او شود. به علاوه اعضای خانواده نیز به او اجازه نداده اند تا علیه برادرش اقدام به ثبت شکایت کند.”

لازم به ذکر است، طی یک هفته اخیر یک شهروند ترنس دیگر نیز در تهران مورد خشونت و ضرب و شتم یک زن و مرد قرار گرفت اما پس از تماس با نیروی انتظامی، آنان حاضر به ثبت شکایت این شهروند نشدند.

شهروندان ترنس کسانی هستند که هویت جنسیتی آنها مغایر با جنس تشخیص داده شده در زمان تولدشان است. تمامی افراد ترنس نیازی به انجام عمل‌های جراحی بازتایید جنسیت نمی‌بینند. اما به دلیل شرایط قانونی حاکم بر ایران، هویت جنسیتی این شهروندان تنها پس از انجام عمل و عقیم‌سازی فرد به رسمیت شناخته می‌شود.

در متن قوانین ایران تاکنون مقررات مشخصی در این خصوص وضع نشده است؛ با این حال در سال ۱۳۹۲ در متن لایحه حمایت از خانواده، بخشی به قوانین طی کردن پروسه گذار شهروندان ترنس نیز اختصاص داده شده است. روح‌الله خمینی در سال ۱۳۶۱ طی فتوایی عمل “تغییر جنسیت” را مشروع دانسته بود.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها