آرش گنجی در سلول انفرادی

آرش گنجی، مترجم و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، در پی انتقال به زندان رجایی شهر کرج از روز چهارشنبه ۹ شهریورماه تاکنون در یکی از سلول های انفرادی این زندان نگهداری میشود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کانون نویسندگان ایران، پس از گذشت سه روز از انتقال آرش گنجی، به زندان رجایی شهر کرج، او همچنان در سلول انفرادی محبوس است و تنها چند تماس کوتاه با خانواده اش داشته است.

بر اساس این گزارش، حبس گنجی در سلول انفرادی، فشار مضاعفی را به او و خانواده اش تحمیل کرده و بر نگرانی های پیرامون وضعیت سلامت او دامن زده است. آرش گنجی از بیماری قلبی رنج می‌برد و ادامه‌ حبس او در سلول انفرادی، جان او را بیش از پیش در معرض خطر قرار داده است. انتقال او به زندانی خارج از حوزه‌ اقامت خود و خانواده‌اش نیز با توجه به بیماری مادرش، بر دشواری‌های خانوا‌ده‌ی او برای ملاقات افزوده است.

آرش گنجی روز چهارشنبه ۹ شهریورماه از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

آقای گنجی در تاریخ ۱۰ آبان‌ماه ۱۴۰۰، جهت تحمل دوران محکومیت ۵ سال حبس خود، راهی زندان اوین شد. هرانا اخیرا در گزارشی به شرح آخرین وضعیت آرش گنجی در بند ۸ زندان اوین پرداخته بود.

آرش گنجی در تاریخ ۱ دی ماه ۱۳۹۸ در پی مراجعه نیروهای ماموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت اقدام به تفتیش منزل وی کرده و برخی از وسایل و مدارک شخصی او را نیز ضبط کرده و با خود بردند. وی نهایتا مدتی بعد از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی زندان اوین منتقل شد و در تاریخ  ۲۹ دیماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

وی در دیماه سال ۹۹، توسط شعبه‌ ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال و از بابت اتهام «عضویت و همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام» به ۵ سال حبس و در مجموع به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. اسفندماه سال ۹۹، دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت وی را عینا تایید کرد.

با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان در خصوص وی قابل اجرا است. به گفته ناصر زرافشان مصداق، وکیل مداقع این نویسنده تمامی این اتهام‌ها «ترجمه» کتابی درباره‌ی تحولات کردستان سوریه (کلید کوچک دروازه‌ای بزرگ) عنوان شده است.

پیشتر کانون نویسندگان ایران طی بیانیه ای اجرای حکم حبس آرش گنجی را محکوم کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط او شد.

آرش گنجی مترجم و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران است. او کتاب‌هایی از جمله «مبارزه بر سر شیوه تفکر در جنبش طبقه کارگر» و «غروب خدایان بر فراز نظم نوین جهانی» را ترجمه کرده است.

کانون نویسندگان ایران یک نهاد غیردولتی متشکل از نویسندگان، مترجمان، ویراستاران است، این کانون در سال ۱۳۴۷ رسما با هدف تشکل یابی صنفی نویسندگان و مبارزه با سانسور اعلام موجودیت کرد، کانون نویسندگان و اعضای آن از ابتدای تشکیل و به ویژه طی دهه های ۶۰ و ۷۰ با درجات مختلف سرکوب، از سانسور و تعقیب قضایی گرفته تا قتل روبرو بوده‌اند. محمدجعفر پوینده و محمد مختاری از از جمله اعضای کانون نویسندگان بوده‌اند که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای توسط وزارت اطلاعات به قتل رسیدند.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها