ضرب و شتم دو کولبر

سه کولبر بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی بانه و مریوان زخمی شدند. همچنین سه تن دیگر، در مناطق مرزی مریوان و نوسود توسط نیروهای هنگ‌ مرزی بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کولبر نیوز، امروز دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱، تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در مناطق مرزی بانه منجر به مصدومیت یک کولبر شد.

هویت این فرد “یاسین سعیدی، ۲۲ ساله و اهل روستای ناوه از توابع بخش ننور شهرستان بانه” عنوان شده است. گفته می‌شود، وی از ناحیه پا مصدوم و به دلیل شدت جراحات جهت انجام عمل جراحی به بیمارستانی در شهر تبریز منتقل شده است.

به علاوه، روز یکشنبه ۱۳ شهریورماه ۱۴٠۱، دو کولبر اهل شهرستان مریوان به اسامی “صهیب راست‌ خانه و سوران ایوازه” در مناطق مرزی این شهرستان، هدف تیراندازی نیروهای نظامی قرار گرفته و زخمی شدند. این افراد پس از آن جهت مداوا به یکی از مراکز درمانی مریوان منتقل شدند.

از سوی دیگر، شامگاه یکشنبه ۱۳ شهریورماه، دو کولبر اهل شهرستان جوانرود به اسامی “سامان رحیمی و عادل (نام خانوادگی نامشخص)” و یک کولبر اهل مریوان با هویت “حسام قادرپناه”، توسط نیروهای هنگ‌ مرزی نوسود و مریوان بازداشت شدند.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

در بخشی از گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران؛ ویژه سال ۲۰۲۱ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.

به غیر خسارت های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۳ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۸۱ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده است.

لازم به ذکر است که ۲۸ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۱۶ کولبر زخمی شدند و ۱۲ کولبر جان باختند.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها