بازداشت ۲۵ شهروند معترض

فرماندار همدان از دستگیری مجموعا ۲۵ تن از شهروندان معترض به بحران بی آبی طی برگزاری سه تجمع اعتراضی در این شهر، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از انتخاب، فرماندار همدان از دستگیری ۲۵ تن از شهروندان معترض به بحران بی آبی در همدان خبر داد.

محمدعلی محمدی شهروندان بازداشتی را «معاندین» و سه تجمع اعتراضی صورت گرفته را «غیر قانونی» عنوان کرد و مدعی شد: «در این رابطه ۲۵ نفر دستگیر شدند که ۲۰ نفر ساکن استان همدان نبوده و با حضور در همدان قصد ایجاد رعب و وحشت و نارضایتی بین مردم را داشتند.»

اخیرا شهروندان ساکن همدان در اعتراض به معضل تامین آب آشامیدنی در این استان، با برگزاری تجمعات و سر دادن شعارهایی اعتراضی، خواستار رسیدگی به بحران های آبی موجود شدند.

پیشتر در واکنش به این موضوع، استاندار همدان با بیان اینکه طرح مرتبط با خط انتقال آب به همدان طی ۱۷ سال اخیر تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشته است، مدعی شد: «ظرف یک یا دو هفته آینده انتقال آب به همدان انجام خواهد گرفت»، امری که تاکنون میسر نشده است.

همچنین طی روزهای اخیر عباس عبدی پژوهشگر اجتماعی در رابطه با بحران کنونی آب در همدان عنوان کرد: «اگر کسی از وضع قرمز ذخایر آب همدان می گفت، یا رسانه ای در این رابطه گزارشی تهیه می کرد متهم به سیاه نمایی میشد.»

بعلاوه سوم شهریورماه امسال، اکبر کاووسی امید، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان، از مردم این شهر به دلیل «بی تدبیری ها» عذرخواهی کرد و گفت مشکلات پیشتر در فروردین ماه «گوشزد» شده بود اما «هشدارهای لازم به مردم داده نشد و به جدول قطعی های فعلی هم چندان عمل نمیشود.»

در همین راستا، پیشتر کانون وکلای دادگستری استان همدان، با نگارش نامه ای خطاب به دادستان این استان، نسبت به میزان بالای آرسنیک موجود در آب سد تالوار که قرار است در آینده نزدیک به جهت تامین منابع آبی همدان و جبران بی آبی های موجود از آن بهره برداری شود، هشدار داد و خواستار رسیدگی به این موضوع شد. هرانا با انتشار گزارشی ضمن اشاره به مبحث مورد اشاره، به شرح پاره ای از جزئیات بحران آبی موجود در این شهر و مشقت هایی که ساکنین آن از این بابت متحمل می شوند، پرداخته بود.

لازم به تاکید است که یک شهروند زن در جریان تجمع اعتراضی شامگاه چهارشنبه ۲ شهریورماه در خیابان بوعلی همدان، توسط ماموران نیروی انتظامی، مورد ضرب و شتم قرار گرفت؛ ویدئویی در این رابطه توسط رسانه ها منتشر شد که واکنش منفی بسیاری از کاربران صفحات مجازی را در پی داشت.

بحران های تامین آب در کشور در سایه عدم مدیریت منابع آبی و بارش های حداقی، پیش از این نیز مشکلات متعددی را برای شهروندان علی الخصوص افراد ساکن در شهرهای دارای منابع آبی محدود و یا مناطق گرمسیر را در پی داشته است؛ در بسیاری از مواقع اعتراض شهروندان نسبت به این بی مدیریتی ها، با بازداشت معترضان و ضرب و شتم و اعمال رفتارهای خشونت آمیز علیه آنها پاسخ داده شده است.

 

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها