حال نامساعد جسمی یک زن جوان پس از انتقال به بازداشتگاه

ماموران پلیس امنیت اخلاقی تهران در نحوه پوشش  یک شهروند زن به نام مهسا (ژینا) امینی، دخالت کرده و او را به بازداشتگاه این نهاد منتقل کردند. خانم امینی پس از ساعاتی از بازداشتگاه با حال نامساعد جسمی به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد. در واکنش به اعتراضات مردم در شبکه های اجتماعی، امروز فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با انتشار بیانیه ای مدعی شد که “مهسا امینی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که در جمع سایر افراد به طور ناگهانی دچار عارضه قلبی شد.”

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از دخالت ماموران پلیس امنیت اخلاقی در نحوه پوشش مهسا (ژینا) امینی، یک شهروند زن در تهران و ساعاتی پس از انتقال وی به بازداشتگاه این نهاد، خانم امینی با حال نامساعد جسمی به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “مهسا زن جوانی حدودا ۲۲ ساله و اهل سقز است که به قصد بازدید از اقوام خود به همراه خانواده اش به تهران سفر کرده بود. چند روز پیش زمانی که مهسا به همراه برادرش حوالی بزرگراه حقانی تهران در حال تردد بود، با هتاکی و ضرب و شتم نیروهای گشت ارشاد مواجه شد. ماموران سپس مهسا را به بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران (وزرا) منتقل کردند. آنها به برادرش گفته بودند که پس از برگزاری یک ساعت کلاس توجیهی برای مهسا، وی آزاد خواهد شد. اما او در بازداشتگاه مجددا مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از چند ساعت، از بازداشتگاه وزرا به بیمارستان کسری تهران منتقل شد.”

این منبع در ادامه افزود: “افرادی که از ساختمان پلیس امنیت اخلاقی بیرون می آمدند، از هیاهوی ایجاد شده در داخل ساختمان به بستگان افراد بازداشتی اطلاع می دادند و به یکباره جو محیط مقابل در ساختمان نیز متشنج شد؛ که با سرکوب خانواده های منتظر توسط ماموران، با توسل به رفتارهای خشونت آمیز و استفاده از اسپری فلفل مواجه شد.”

در همین راستا، پایگاه خبری کردپا گزارش داده است: “خانم امینی بر اثر شدت جراحات وارده دچار ضربه مغزی شده و پزشکان سطح هوشیاری وی را ۳ اعلام کرده‌ اند؛ پزشکان از بهبودی وضعیت این شهروند که هم اکنون در کما بسر میبرد، قطع امید کرده‌ اند.”

در واکنش به این موضوع، مرکز اطلاع‌ رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، با انتشار اطلاعیه ای ضمن اظهار این ادعا که “اخبار منتشر شده در این راستا توسط برخی رسانه ها صحت ندارد”، مدعی شد: “مهسا امینی که برای توجیه و آموزش به یکی از بخش های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود در جمع سایر افراد هدایت شده به طور ناگهانی دچارعارضه قلبی شده و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به بیمارستان انتقال و تحت درمان و مداوا قرار دارد.”

با این وجود خانواده خانم امینی، کماکان بر ضرب و شتم این زن جوان توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی تاکید دارند و آن را عامل وضع موجود میدانند.

لازم به ذکر است، علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی توییتر خود، نسبت به بیانیه مرکز اطلاع‌ رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ واکنش نشان داد و اظهار داشت: “اطلاعیه پلیس تهران در مورد مهسا امینی چندان موجه و قابل قبول نیست. پلیس باید این ادعا که خانم امینی بدون دخالت ماموران و طور ناگهانی دچار عارضه قلبی شده را اثبات کند.”

او همچنین با طرح این سوال از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ که “اشاره به آموزش ناظر به کدام مسئولیت قانونی پلیس است؟ ” ادامه داد: “وقتی فردی در اختیار ضابط قرار دارد، در هر شرایطی مسئولیت امنیت جانی وی با ضابط است. گزارش مستقل و شفاف پزشکی قانونی در این مورد ملاک است.”

طی ماه های اخیر، حضور گسترده خودرو‌ها و ماموران گشت ارشاد تحت عنوان «پلیس امنیت اخلاقی» در سطح شهرهای بزرگ بخصوص تهران رشد چشمگیری داشته است. در برخی موارد این افراد به بهانه “امر به معروف و نهی از منکر” با توسل به ضرب و شتم و رفتار های خوشنت آمیز و نقض کرامت انسانی شهروندان، اقدام به دخالت در نحوه پوشش زنان کرده اند. افزون بر نقض حق تعیین پوشش، اشکال خشن تری از سرکوب همچون استفاده از اسپری فلفل، ضرب و شتم زنان و نقص قوانین بکارگیری سلاح توسط نیروهای گشت ارشاد مسبوق به سابقه است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها