افزایش همبستگی جهانی با معترضان ایران

با ادامه و گسترش اعتراضات سراسری مردم ایران، همبستگی مقامات و چهره‌های مختلف جهانی با معترضان در حال افزایش است و تلاش‌ها برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به ایران و مقابله با کارزار سانسور جمهوری اسلامی وارد مرحله‌ جدی‌تری شده است.

شاهزاده رضا پهلوی در توییتی از جلسه خود با هیاتی از پارلمان اروپا درباره اعتراض‌های جاری در ایران خبر داد و نوشت: «‌انقلاب ایران نیازمند حمایت بین‌المللی است.»

او خواسته‌ها از اروپا را شامل مواردی چون حمایت مستقیم و فوری از اعتراض‌های ایران و فراخواندن سفیرانشان از ایران خواند.

از سوی دیگر، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به ایران اینترنشنال گفت این سازمان درباره «برخورد با اعتراضات مسالمت‌آمیز با استفاده بیش از حد از زور که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شده» نگران است.

او افزود: «از نیروهای امنیتی می‌خواهیم از خشونت غیرضروری و نامتناسب خودداری کنند و از همه می‌خواهیم که برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها، خویشتن‌دار باشند.»

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بر همه‌ی نویسندگان و هنرمندان، تشکل‌های صنفی و فرهنگی، و نهادهای آزادی‌خواه و مستقل است که حمایت خود را، به صراحت و به دور از عافیت‌طلبی‌های مرسوم، از جنبش آزادیخواهی مردم اعلام کنند.»

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای تاکید کرد: «در حالی که آمار کشته‌شدگان در اعتراضات ایران در حال افزایش است، جهان باید علیه سرکوب خونین اعتراضات مردم ایران اقدام معنادار انجام دهد. اعتراضات شجاعانه پس از جان باختن مهسا امینی، شدت خشم مردم ایران را از حجاب اجباری، کشتار و سرکوب گسترده نشان می‌دهد.»

در حالی که جمهوری اسلامی برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی درباره سرکوب اعتراضات، اینترنت را در نقاط مختلف کشور از دسترس خارج کرده، تلاش‌ها برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای به معترضان وارد مراحل جدی‌تری شده است.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در واکنش به توییت وزیر خارجه آمریکا درباره صدور مجوز توسعه دسترسی به خدمات اینترنتی برای مردم ایران، نوشت که در حال فعال کردن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران است.

پیام‌رسان سیگنال نیز دستورالعمل کاملی برای راه‌اندازی سرورهایی برای کمک به کاربران ایرانی در دوز زدن فیلترینگ اینترنت منتشر کرد و از کارشناسان فناوری در جهان که تمایل دارند به مردم ایران در مقابله با سانسور کمک کنند تقاضای همکاری کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پس از صدور مجوز کلی توسعه دسترسی به خدمات اینترنتی برای ایرانیان از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت هدف این اقدامات کمک به مقابله با تلاش‌های ایران برای سانسور شهروندان است.

او افزود: «می‌خواهیم کمک کنیم تا مردم ایران منزوی و در تاریکی نباشند.»

باب کیسی، سناتور دموکرات آمریکایی، با استقبال از موافقت وزارت خزانه‌داری با ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به مردم ایران گفت: «شاخصه رژیم‌های خودکامه محدودسازی جریان آزاد اطلاعات مبتنی بر واقعیت است و این دقیقا همان چیزی است که اکنون در ایران شاهدش هستیم.»

مارشا بلکبرن، سناتور جمهوری‌خواه، گفت: «اینکه یک زن ایرانی برای رعایت نکردن حجاب بازداشت شده و جانش را از دست داده قابل پذیرش نیست. جمهوری اسلامی اکنون دسترسی سراسری اینترنت را قطع کرده تا معترضانی را که از ظلم رژیم به ستوه آمده‌اند سرکوب کند.»

از سوی دیگر، ریچارد گرینل، سفیر پیشین آمریکا در آلمان در دوره ترامپ، در توییتی به فارسی نوشت: «با خانواده مهسا امینی و همه زنان و مردان قهرمان ایران که در مقابل رژیم خامنه‌ای ایستادگی می‌کنند اعلام همبستگی می‌کنم. مردم آمریکا لحظه به لحظه وقایع ایران را دنبال و از جنبش شما حمایت می‌کنند.»

راجر واترز، خواننده و نوازنده سرشناس بریتانیایی، نیز در ویدیویی ضمن حمایت از اعتراضات سراسری در ایران به دنبال کشته شدن مهسا امینی گفت: «آقای آیت‌الله، مهسا امینی خواهر من است و همه خواهران او در ایران و جهان باید بتوانند در مورد پوشاندن سر خودشان تصمیم بگیرند و به شما ربطی ندارد.»

 

از سوی دیگر، بلندترین ساختمان سان فرانسیسکو تا یکشنبه شب در همبستگی با خیزش سراسری مردم ایران در اعتراض به قتل مهسا امینی نورپردازی می‌شود. این نورپردازی با طراحی شقایق سیروس، هنرمند ساکن آمریکا، و با پشتیبانی انجمن زنان ایرانی آمریکایی انجام شده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها