یلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌اکس و تسلا، در پاسخ به توییت وزیر خارجه آمریکا درباره صدور مجوز توسعه دسترسی به خدمات اینترنتی برای مردم ایران، نوشت که در حال فعال کردن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران است.

ایلان ماسک جمعه در پاسخ به توییت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نوشت: «در حال فعال کردن استارلینک هستیم.»

پیشتر در روز جمعه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پس از اقدام وزارت خزانه‌داری در صدور مجوز کلی توسعه دسترسی به خدمات اینترنتی برای ایرانیان گفت هدف این اقدامات کمک به مقابله با تلاش‌های ایران برای سانسور شهروندان است.

او افزود: «می‌خواهیم کمک کنیم تا مردم ایران منزوی و در تاریکی نباشند.»

به دنبال کاهش دسترسی به اینترنت در ایران و درخواست برای اینترنت ماهواره‌ای، وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه اعلام کرد مجوز کلی توسعه دسترسی به خدمات اینترنتی برای ایرانیان صادر شده است. بر اساس این اعلام، جزییات جدید مستثنی شدن اینترنت از تحریم‌ها، هفته‌های آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش رویترز، برای ارائه این خدمات اینترنت ماهواره‌ای، باید تجهیزات سخت‌افزاری به ایران منتقل شود و ایلان ماسک هنوز درباره جزییات فعالیت در ایران اظهارنظری نکرده است.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت: «در حالی که ایرانیان شجاع برای اعتراض به مرگ مهسا امینی به خیابان‌ها می‌آیند، آمریکا حمایت خود را از جریان آزاد اطلاعات، در مورد مردم ایران تقویت می‌کند.»

به گفته معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، این تغییرات به مردم ایران کمک خواهد کرد تا برای مقابله با تلاش‌های دولت برای نظارت و سانسور آن‌ها، مجهزتر شوند.

او بدون اشاره به جزییات اعلام کرد که واشینگتن در هفته‌های آینده دستورالعمل‌های مربوط به این موضوع را اعلام خواهد کرد.

به گفته آدیمو، دولت آمریکا از مدت‌ها پیش برخی استثناهای مرتبط با اینترنت را برای تحریم‌های خود علیه ایران ارائه کرده است اما به دنبال به‌روز‌ کردن آن‌هاست.

پس از اعتراضات در ایران، اینترنت دچار اختلال و در برخی شهرها به کلی قطع شده است. در همین حال بر اساس برخی گزارش‌ها اینترنت سرویس‌دهنده‌های موبایل در ایران از ساعت چهار بعدازظهر جمعه قطع شده است.

در واکنش به این قطع اینترنت از سوی حکومت، درخواست‌ها از ایلان ماسک برای فراهم کردن امکان دسترسی ایرانیان به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک مطرح شد.

ماسک در پاسخ به این تقاضا از دولت ایالات متحده خواست تا این موضوع را از فهرست تحریم‌های خود علیه ایران کنار بگذارد.

به دنبال این درخواست، گروهی از اعضای دو حزب مجلس نمایندگان آمریکا (کنگره و سنا)، از وزیر خزانه‌داری ایالات‌ متحده خواستند به محض دریافت درخواست ایلان ماسک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران، فورا با تقاضای او موافقت کرده و برای کمک به حفظ ارتباط اینترنتی مردم ایران، هر چه در توان دارد انجام دهد.

مدتی پس از حمله روسیه به اوکراین و در پی درخواست معاون نخست‌وزیر این کشور در اوایل اسفند ماه سال ۱۴۰۰، ایلان ماسک دستور فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین را صادر کرد.

پس از ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به اوکراینی‌ها، گمانه‌زنی‌ها درباره اقدامی مشابه برای ایرانی‌ها نیز شدت گرفت.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها