ادامه همبستگی جهانی

در ادامه همبستگی‌های جهانی با اعتراضات مردم ایران درپی کشته شدن مهسا امینی، دولت‌های آمریکا و استرالیا بر حمایت از مردم ایران تاکید کردند و چهره‌های شناخته شده بین‌المللی به اعلام همراهی با خیزش مردم ایران با محوریت زنان و ستایش این جنبش پرداختند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در یک نشست خبری گفت: «قطعا برای تسهیل دسترسی مردم ایران به خدمات فناوری، به دنبال یافتن راه‌های مختلف هستیم.»

او افزود: «مجوز جدید ایالات‌ متحده به شرکت‌ها برای ارائه خدمات کلاود، فناوری‌های خصوصی و امنیتی و سخت‌افزار و نرم‌افزار، مردم ایران را قادر می‌کند با یکدیگر و با بقیه جهان امکان ارتباط بهتری داشته باشند.»

از سوی دیگر، دولت استرالیا در بیانیه‌ای سرکوب خشونت آمیز اعتراضات در ایران و استفاده مرگبار و نامتناسب از زور علیه معترضان را محکوم کرد.

در این بیانیه که سفارت استرالیا در ایران نیز نسخه فارسی آن را منتشر کرده آمده است: «از گزارش‌ها درباره کشته‌شدن ده‌ها تن و زخمی‌شدن بسیاری دیگر، از جمله نوجوانان، بر اثر اقدامات خشن مقامات ایرانی برای سرکوب اعتراضات جاری نگران و ناراحت شده‌ایم. گزارش‌ها مبنی بر محدودیت‌های اینترنت نشان از تلاش برای سرکوب آزادی بیان دارند.»

از سوی دیگر، ریک اسکات، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، در مصاحبه با ایران اینترنشنال احیای برجام را «یک اشتباه» خواند و گفت: «اگر دولت بایدن به برجام بازگردد، به رژیم منفور آیت‌الله کمک می‌کند تا اعتراضات مسالمت‌آمیز ایران را سرکوب کند و به ایران منابع می‌دهد تا به دامن زدن ترور در جهان ادامه دهد.»

بن کاردین، سناتور دموکرات آمریکا، نیز کشته شدن مهسا امینی را «به شدت» محکوم کرد و گفت: «در کنار زنان شجاع ایرانی معترض به رژیم ایران ایستاده‌ام. ایران باید به آزار سیستماتیک خود علیه زنان پایان دهد و اجازه آزادی بیان بدهد.»

برایان استیل، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «در حالی که معترضان در ایران توسط نیروهای امنیتی مورد حمله قرار می‌گیرند، دولت آمریکا همچنان به تلاش برای احیای توافق معیوب هسته‌ای که میلیاردها دلار به رژیم ایران داده، ادامه می‌دهد.»

مارشا بلک‌برن، سناتور جمهوری‌خواه، نوشت: «زنان ایرانی حق دارند نوع پوشش خود را انتخاب کنند، بدون اینکه به خاطر این حق انتخاب به قتل برسند.»

دیک دوربین، سناتور ارشد دمکرات، نیز در توییتی نوشت: «جمهوری اسلامی مانند رژیم‌های روسیه و کوبا از گروه‌های تبهکار برای سرکوب اعتراضات داخلی استفاده می‌کند.»

در همین حال، موج حمایت مردم جهان و چهره‌های شاخص بین‌المللی از اعتراضات مردم ایران با محوریت زنان ادامه دارد.

شهرداری آمستردام، پایتخت هلند، با انتشار تصاویری از به نمایش درآمدن تصویر مهسا امینی بر روی ساختمان موزه فیلم به نام «چشم» در این شهر نوشت: «شهر ما در همبستگی با زنان ایران و سایر زنانی که برای آزادی و حقوق برابر خود می‌جنگند، ایستاده است.»

پنه‌لوپه کروز، بازیگر اسپانیایی، در صفحه اینستاگرام خود با انتشار هشتگ مهسا امینی و بازنشر ویدیو و متن سخنان اصغر فرهادی درباره اعتراضات ایران، از جنبش مردم ایران حمایت کرد.

لیراز، خواننده ایرانی-اسرائیلی با انتشار ویدیویی درباره کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات در ایران، گفت: «بزرگ‌ترین انقلاب زنان در ایران در حال وقوع است». او از مردم سراسر جهان خواست تا با استفاده از رسانه‌های اجتماعی خود به این وضعیت کمک کنند و صدای زنان در ایران باشند.

ریکی مارتین، خواننده و بازیگر اهل پورتوریکو، با انتشار تصویری از مهسا امینی در اینستاگرام خود نوشت: «نامش را بگویید.»

گوتیه کپوسن، نوازنده معروف فرانسوی، با اشاره به کشته شدن مهسا امینی نوشت: «بیایید صدای آنها باشیم، صدای این زنان استثنایی. چه می‌شود اگر ما موسیقی‌دانان، خواننده‌ها، آماتورها یا حرفه‌ای‌ خود را با ترانه آنها، برای حمایتشان متحد کنیم؟ برای آن زنان و مردان و برای فرزندانمان.»

در همین حال، گروه هکرهای انانیموس که طی هفته‌ اخیر در حمایت از معترضان ایران بسیاری از سایت‌های وابسته به جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران را هک کرده، اعلام کرد مدارکی از بانک ملی ایران به دست آورده که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی مقادیر هنگفتی را از طریق «اشخاصی فاسد» در اروپا پولشویی کرده است.

انانیموس گفت این مدارک را به زودی پس از ارائه به نهادهای مقابله با پولشویی منتشر خواهد کرد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها