تصویب قطعنامه محکومیت قتل مهسا امینی

همزمان با تصویب قطعنامه پارلمان اروپا در محکومیت قتل مهسا امینی و علیه سرکوب اعتراضات در ایران از سوی جمهوری اسلامی در روز پنج‌شنبه ۱۴ مهر، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه در حال بررسی همه گزینه‌ها برای مواجهه با تهران است.

پارلمان اروپا قطعنامه محکومیت کشته شدن مهسا امینی و سرکوب اعتراضات سراسری در ایران را تصویب کرد.

این قطعنامه خواستار پاسخگویی جمهوری اسلامی درباره قتل مهسا امینی و پایان دادن به خشونت و تبعیض علیه زنان شده و همچنین سرکوب معترضان را محکوم کرده است.

قطعنامه پارلمان اروپا همچنین قطع اینترنت را محکوم کرده است.

در متن پیش‌نویس این قطعنامه که پیش از این منتشر شده، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته شده است تا با سازمان ملل متحد برای ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی تحقیق و پاسخگویی با هدف لغو معافیت ناقضان حقوق بشر در ایران از مجازات، با شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری کنند.

در این پیش‌نویس همچنین از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته شده است عاملان قتل مهسا امینی را به فهرست افرادی که تحت تدابیر محدودکننده مربوط به نقض جدی حقوق بشر در ایران قرار دارند، اضافه کنند.

جوزپ بورل روز سه‌شنبه اعلام کرده بود در نشست آینده وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی به‌ دلیل «قتل» مهسا امینی و سرکوب اعتراضات سراسری بررسی خواهد شد.

او روز پنج‌شنبه هم در توییتی با اشاره به گفت‌و‌گوی تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، درباره اعتراضات سراسری در ایران نوشت: «اتحادیه اروپا در حال بررسی همه گزینه‌ها در این زمینه است.»

بورل اعلام کرد در این تماس خواستار پاسخگویی در مورد مرگ مهسا امینی، توقف خشونت علیه معترضان، آزادی بازداشت‌شدگان و به رسمیت شناختن حق اعتراض و جریان آزاد اطلاعات شده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها