قتل محمد جواد زاهدی

یکی از استدلال های متداول مسئولان کشور در مواجه با آمار معترضان جان باخته طرح این ادعاست که نیروهای انتظامی-امنیتی به سلاح جنگی مسلح نیستند. بر اساس این ادعا آنها از مسئولیت قتل معترضان شانه خالی می کنند. مسئولان کشور سلاح ساچمه زن یا اصطلاحا چهارپاره را در رده سلاح های غیرکشنده – غیرجنگی دسته بندی می کنند و بطور گسترده ای از آن در مواجه با معترضان استفاده می کنند. هرانا در گزارش پیش رو با بررسی مستندات و تصاویر مربوط به جان باختن محمد جواد زاهدی در ساری نشان می دهد این سلاح یک اسلحه کشنده و استفاده از آن در مواجه با معترضان غیرمسلح مرگ آور است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس اظهارات متعدد شهود و همینطور مستندات تصویری فراوان، تفنگ ساچمه‌ زنی یا تفنگ ساچمه‌ پران، سلاحی است که طی اعتراضات اخیر، به کرات توسط ماموران نظامی-امنیتی برای سرکوب اعتراضات مردمی مورد استفاده قرار گرفت.

مسئولان انتظامی-امنیتی کشور در گفتگو با رسانه ها به کرات با تاکید بر این موضوع که نیروهای انتظامی-امنیتی حاضر در صحنه به سلاح جنگی مسلح نیستند مسئولیت قتل معترضان را به دوش “عوامل مشکوک” انداخته اند.

جدای از اینکه تصاویری از استفاده عوامل در صحنه از سلاح کمری و حتی سلاح جنگی کلاشینکف وجود دارد اما به نظر می آید به دلیل کثرت و گستردگی استفاده از سلاح های ساچمه زنی با فشنگ چارپاره، بتوان آن را در زمره سلاح های سازمانی برای یگان های در صحنه در نظر گرفت.

خبرگزاری هرانا در بررسی پرونده قتل یکی از معترضان به این نتیجه رسید که سلاح فوق در شرایط خاص یک ابزار کشنده است و استفاده از آن مرگبار است.

این خبرگزاری پرونده قتل محمد جواد زاهدی، جوان ۲۰ ساله اهل ساری را در گفتگو با نزدیکان وی، بررسی تصاویر و مستندات بررسی کرد.

نزدیکان آقای زاهدی به هرانا گفتند او در اعتراضات شرکت داشته و در تاریخ ۳۱ شهریورماه در این شهر با اصابت گلوله ساچمه ای شلیک شده توسط نیروی انتظامی به قتل رسیده است.

گلوله های ساچمه ای فشنگ چهارپاره (۹ تیکه) به ناحیه سر و همینطور شریان های داخلی بدن وی آسیب وارد کرده است.

بر اساس اظهارات شاهدین، فاصله شلیک کمتر از ۲۰ متر تخمین زده میشود، این در حالی است که سلاح های ساچمه ای با فشنگ چارپاره، حتی از فاصله ۴۰ متری نیز میتوانند کشنده باشند.

هرانا همچنین تصاویری از پیکر این شهروند ۲۰ ساله را بعد از کالبدشکافی پزشکی قانونی دریافت کرده است که به وضوح محل اصابت گلوله های ساچمه ای در آن توسط پزشکی قانونی نشانه گذاری شده است.

پرونده آقای زاهدی از این بابت اهمیت ویژه ای پیدا می کند که در حالی که استفاده نیروی انتظامی از اسلحه ساچمه زن قابل انکار نیست پزشکی قانونی بر مرگ بر اثر اصابت گلوله ساچمه ای (اصابت اجسام متعدد پرتابه ای پرشتاب (ساچمه شکاری) منجر به سوراخ شدگی ریه ها، کبد و طحال و همچنین شوک هموراژیک (خونریزی وسیع)) مهر تایید زده است. این پرونده نمونه واضحی از استفاده نیروهای امنیتی-انتظامی در صحنه از سلاح های مرگبار در مواجه با معترضان غیرمسلح است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها