برگزاری رفراندوم

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه این شهر در روز ۱۳ آبان، خواستار برگزاری رفراندوم در ایران، با حضور ناظران بین‌المللی شد. او گفت: «ملتی را که ۵۰ روز است در خیابان‌ها اعتراض می‌کند، نمی‌توانید با کشتن و زندان و زدن، عقب برانید.»

اسماعیل‌زهی از حوزه‌های علمیه قم و مسوولان امر خواست صدای فریاد مردم را بشنوند.

او با اشاره به تداوم اعتراضات گفت: «این مردم خون دادند و کشته دادند؛ نمی‌توانید اینها را عقب برانید.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان خطاب به حکومت گفت: «الان اکثریت مردم ناراضی‌اند. اگر قبول ندارید، یک رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی برگزار کنید و نتیجه آن را بپذیرید.»

او در خطبه‌های خود به تبعیض نسبت به زنان هم اشاره کرد و گفت: «قانون باید در این مدت تغییر می‌کرد و به روز می‌شد اما همان قانون ۴۰ و چند سال پیش هم اجرا نشده است و نسبت به زنانی که امروز در اعتراضات بیشترین فریاد و صدا از آن‌هاست، تبعیض‌های فراوانی روا داشته‌اند.»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی به توصیه‌اش خطاب به روسای جمهوری اطلاح‌طلب برای استفاده از زنان، اقوام و مذاهب در دولت اشاره کرد که به گفته وی، «این حرف‌ها هیچ تاثیری در دوره اصلاح‌طلبان نگذاشت».

او در ادامه به دیدار خود با محمود احمدی‌نژاد و توصیه به او برای استفاده از یک وزیر اهل سنت هم اشاره کرد و گفت: «احمدی‌نژاد خیلی رک به من گفت انتخاب وزیر در دست من نیست، دست جای دیگری است. من هم اگر معرفی کنم، مجلس به او رای نمی‌دهد.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خطبه‌های خود خیزش انقلابی امروز ایران و فریادهای مردم را «نتیجه تبعیض و نابرابری در حق زنان» خواند و گفت: «به این زنان بی مهری شده؛ البته که گرسنه هم هست و تحقیر هم شده. اما وقتی از همه چیز محروم است و فقط پوشش سرش برای حاکمیت مطرح است، روسری آتش می‌زند.»

او در ادامه گفت: «می‌خواهید به زور ملت را به بهشت ببرید اما بدانید که نه شیعه به زور به بهشت می‌رود و نه سنی.»

این عالم اهل سنت سیستان و بلوچستان، با تاکید بر این‌که «زنان در ایران از حجاب متنفر شده‌اند»، این خشم عمومی و تنفر و بغض نسبت به دین را به دلیل عملکرد حکومت دانست.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی اما سخنان پیشین خود در حمایت از طالبان را تکرار کرد و گفت طالبان امروز نسبت به ۲۰ سال قبل تغییر کرده و قابل اصلاح است؛ گرچه باید به زنان اجازه تحصیل بدهد تا زنان بتوانند وارد دانشگاه شوند.

تکرار این اظهارات از سوی اسماعیل‌زهی در حالی است که شهریور سال گذشته، مواضع او در قبال طالبان موجب شد تا کانون مدافعان حقوق بشر، جایزه «تلاشگر حقوق بشر» را که سال ۱۳۹۳به این روحانی اهل سنت داده بود، از او پس بگیرد.

این کانون صحبت‌های امام جمعه اهل سنت زاهدان در دفاع از طالبان را «در تضاد با موازین حقوق بشر و صلح پایدار جهانی» دانست.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی اما در بخش دیگری از خطبه‌های خود به گرفتن «اعترافات اجباری» و مجازات برگشت‌ناپذیر اعدام اعتراض کرد و گفت: «چه‌قدر به قوه قضاییه هشدار داده شد درباره این اعدام‌ها که خلاف سیره اسلام است؛ این اعدام‌ها را از کجا آوردید که هر چیزی را محاربه می‌دانید و برایش مجازات اعدام در نظر می‌گیرید؟ چه جوانانی برای مواد مخدر اعدام شدند. این‌ها به ضرر اسلام و ایران است.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین پخش اعترافات اجباری را باعث مشتعل‌تر شدن خشم و اعتراضات مردم دانست.

او خطاب به حکومت با اشاره به این‌که در این سال‌ها «کشور را امنیتی کردید و دست نظامی‌ها دادید»، گفت: «به خواسته جمهور که اصل و محور است، تن بدهید.»

اسماعیل‌زهی با اشاره به «تلفات سنگینی» که مردم معترض در زاهدان طی هفته‌های اخیر داده‌اند، درباره قربانیان جمعه خونین این شهر در هشتم مهر گفت: «ظرف چند ساعت کشته‌های ما با تمام کشور ایران برابر شد.»

او در انتهای خطبه‌های خود برخلاف نماز جمعه هفته گذشته، مردم را دعوت به «عدم حضور در اعتراضات و شعار دادن» نکرد بلکه از آن‌ها خواست تا در اعتراضات خود نقصانی به مال و آبروی دیگر شهروندان وارد نکنند.

او خطاب به نمازگزاران گفت: «امنیت شهر امروز در دست خودتان است.»

از روز هشتم مهر تاکنون، پس از نمازهای جمعه، اعتراضاتی در زاهدان شکل گرفته است که جرقه آن با خشم عمومی مردم از موضوع «تجاوز یک فرمانده انتظامی» به یک دختر نوجوان بلوچ و کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد زده شد.

تاکنون برای پنج جمعه، اعتراض خیابانی مردم زاهدان برپا بوده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

4.2 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها