پرونده سازی در زندان؛

سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین از بابت پرونده جدیدی که با شکایت اداره کل زندانهای استان بوشهر در دوران حبس علیه وی گشوده شده، طی روزهای اخیر، توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۳ تهران به صورت تلفنی تفهیم اتهام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین از بابت پرونده جدیدی که در دوران حبس علیه وی  گشوده شده، در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.

براساس این ابلاغیه که در تاریخ ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۲۳ (ویژه نیابت) تهران صادر شده، خانم قلیان از بابت اتهامات “نشر اکاذیب، توهین به مقدسات و مامورین و انتشار تهمت، افترا، الفاظ رکیک با نسبتهای توهین آمیز” مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است.

لازم به ذکر است، طی هفته گذشته جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده جدید خانم قلیان که با شکایت اداره کل زندنهای استان بوشهر علیه وی گشوده شده، به صورت تلفنی برگزار شده است.

برادر خانم قلیان با انتشار مطلبی در این خصوص در صفحه شخصی خود در ادامه افزود: “از شنبه ۲۸ آبان ماه ممنوعِ تماس شده‌ و مطلقاً تماسی با خانواده برقرار نکرده است. پیگیری‌های حضوری پدر و مادر، باوجود فاصله‌ی زیاد محل سکونت تا تهران راه به جایی نبرده است.”

سپیده قلیان، از تاریخ ۱۸ شهریورماه، در اعتراض به عدم انتقال او به زندان سپیدار اهواز، دست به اعتصاب غذا زده بود که روز سه شنبه ۲۲ شهریورماه در پی وخامت وضعیت جسمانی به بیمارستان منتقل شده بود. وی نهایتا روز پنجشنبه ۲۴ شهریورماه، با وعده مساعد مسئولین به اعتصاب غذای خود پایان داد.

پیشتر یک منبع مطلع به هرانا گفته بود: «علیرغم درخواست های مکرر خانم قلیان مبنی بر انتقال به زندان سپیدار اهواز، به عنوان زندان نزدیک به محل زندگی خود، تاکنون پاسخی به او داده نشده است و به علت مسافت طولانی تهران تا دزفول ملاقات حضوری به سختی برای خانواده ممکن بوده و در واقع به نظر میرسد سپیده در تبعید است.»

خانم قلیان در تاریخ ۲۸ مردادماه سال گذشته از زندان بوشهر به مرخصی اعزام شده بود، در تاریخ ۱۹ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خواهر خود در اهواز بازداشت و در تاریخ ۲۲ مهرماه، به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا ۱۳ آبان ماه سال گذشته، با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

سپیده قلیان در تاریخ ۲۷ آبان ‌ماه ۹۷ به همراه دستکم ۱۹ تن از جمله تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه، چند فعال کارگری و تعدادی از شاغلین و مدیران شرکت که جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در پلیس امنیت حاضر شده بودند در محل پلیس امنیت شوش بازداشت شد و در تاریخ ۲۷ آذرماه همان سال با قرار وثیقه آزاد شده بود. در جریان پخش اعترافات اجباری سپیده قلیان، اسماعیل بخشی و چند تن دیگر توسط صدا و سیما، این دو شهروند، پیش از پخش این مستند اعلام کرده بودند که نیروهای وزارت اطلاعات و دیگر نیروهای امنیتی آنها را شکنجه کرده‌اند. آنها ساعاتی بعد از این اظهارات مجددا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

سپیده قلیان در تاریخ ۴ آبان‌ماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد و در تاریخ ۲۳ آذر ۹۸ توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۵ سال حبس قطعی محکوم شد.

خانم قلیان نهایتا در تاریخ ۱ تیرماه ۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل و در تاریخ ۲۰ اسفندماه ۹۹ از بند زنان زندان اوین به زندان بوشهر تبعید شد.

سپیده قلیان شهریورماه ۱۴۰۰ طی ابلاغیه‌ای الکترونیکی برای دفاع از اتهامات “نشر اکاذیب رایانه‌ای و فعالیت تبلیغی علیه نظام” به شعبه ۲ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر فراخوانده شد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها