جان باختن یک نوجوان

به تازگی مطالبی از کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله در قزوین با هویت مهرداد ملک، در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. رئیس کل دادگستری استان قزوین ضمن تایید جانباختن این نوجوان مدعی شده که نیروی انتظامی به این نوجوان و دوستش که سرنشینان یک وانت بودند مشکوک شده و این واقعه در پی تیراندازی ماموران به سمت خودرو آنها رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، یک نوجوان ۱۷ ساله در قزوین با هویت مهرداد ملک در پی تیراندازی ماموران نیروی انتظامی کشته شد.

علی شعبانی، رئیس کل دادگستری استان قزوین ضمن تایید جانباختن این نوجوان در تشریح ماجرا مدعی شد: “در ساعت ۲۳ روز پنجم دیماه ماموران پاسگاه انتظامی ارداق در حین گشت‌زنی در منطقه به یک دستگاه خودروی وانت با ۲ سرنشین مشکوک می‌شوند و خودروی مذکور با رویت عوامل انتظامی به سمت خیابان‌های فرعی منطقه متواری می‌شود. در این تعقیب و گریز خودروی وانت پس از مدتی متوقف می‌شود. ماموران از خودروی خود پیاده شده و به سمت خودروی وانت حرکت می‌کنند که راننده وانت دنده عقب گرفته و خودروی ماموران را تخریب می‌کند. یکی از سرنشین های وانت نیز با یک قبضه سلاح شکاری به سمت ماموران هدف‌گیری می‌کند، که در نتیجه عوامل انتظامی با مشاهده اسلحه، با استفاده از قانون بکارگیری سلاح، به سمت لاستیک خودورو شلیک می‌کنند که خودروی وانت مجددا متواری می‌شود و خودروی ماموران بدلیل تخریب امکان تعقیب مجدد را نداشته است.”

شعبانی ادامه داد: “متاسفانه در نتیجه شلیک به سمت خودرو یکی از سرنشینان خودرو مجروح شده و به علت شدت خونریزی فوت کرده است. در نهایت متهمان شناسایی و دستگیر می‌شوند و راننده خودرو به استفاده از مشروبات الکلی و یک قبضه سلاح غیرمجاز متعلق به پدر متوفی اقرار می‌کند.”

گفتنی است که چندی پیش نیز کشته شدن سهی اعتباری، دختر ۱۲ ساله بر اثر شلیک ماموران در هرمزگان خبرساز شده بود. در آن حادثه نیز پلیس مدعی شده که در اثر شلیک ماموران به سمت لاستیک خودرو و با توجه به پستی و بلندی های جاده، تیر به یکی از سرنشینان خودرو اصابت و فوت شد.

در بخشی از گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران ویژه سال ۲۰۲۲، به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است.

در سال ۲۰۲۲ مجموعا ۸۴۵ شهروند هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند که از میان آنها ۵۷۱ شهروند جان خود را از دست دادند که این آمار شامل جان باختن ۲۲ کولبر، ۹ سوختبر و ۵۴۰ شهروند میشود. ۲۷۴ شهروند نیز به واسطه شلیک بی ضابطه ارگانهای نظامی مجروح شدند که از این تعداد ۱۳۴ نفر کولبر، ۱۲۸ شهروند عادی و ۱۲ نفر سوخت بر هستند.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 12 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فریبرز

به زودی انتقام خون تک تک جوانانمون رو میگیریم!

سیدامین الله

مقصر خودش بود.نباید فرار میکرد

simin

vaghean faal haye defa az kodakan koja mordan?

ramin

in haromzade haro bayad az kondar zad

امانوئل

😓