۲۸ روزنامه‌نگار دستگیر شده

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اسامی ۳۰ روزنامه‌نگاری را منتشر کرد که از آغاز خیزش انقلابی دستگیر شده‌اند و همچنان در بازداشت به سر می‌برند. ساعاتی بعد اما این انجمن خبر از آزادی دو تن از این افراد با قرار وثیقه داد تا تعداد روزنامه‌نگارانی که همچنان بازداشت‌اند به ۲۸ نفر برسد.

بر اساس گزارش کمیته و هیات اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشت شده، از آغاز اعتراضات و بر مبناى گزارش‌هاى رسمى و غير رسمى حدود ۷۰ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند که تعدادى از این افراد با قرار وثیقه اکنون آزاد هستند.

این کمیته و هیات، فهرستی نهایی از وضعیت ۳۰ روزنامه‌نگار بازداشتی را تا تاریخ ۲۰ دی‌ ماه ۱۴۰۱تهیه و ساعاتی بعد خبر از آزادی دو تن از آنان به‌ نام‌های امید طحان بیدهندی و مریم قناد به قید وثیقه داد.

اسامی ۲۸ روزنامه‌نگار دیگری که همچنان در بازداشت هستند به شرح زیر است:

فرخنده آشوری، ایمان به‌پسند، امیرحسین بریمانی، میلاد بیدریغ، احسان پیربرناش، علیرضا جباری دارستانی، آریا جعفری، نیلوفر حامدی، پیام خدابنده‌لو، اسماعیل خضری، علی خطیب‌زاد، مارال دارآفرین، ملیحه درکی، سجاد رحمانی، سعید سیف‌علی، اشکان شمی‌پور، مهرنوش طافیان، امیر عباسی، میلاد علوی، مهدی قدیمی، شهریار قنبری، مسعود کردپور، الهه محمدی، روح‌الله نخعی، امید هرمزی، ویدا ربانی، فرزانه یحیی‌آبادی و حسین یزدی.

کمیته و هیات اجرایی پیگیری وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران همچنین خبر داد علاوه بر این بازداشت‌ها، تعداد قابل توجهی از روزنامه‌نگاران نیز «احضار» شده‌اند.

از آغاز خیزش انقلابی مردم ایران، فشارها بر رسانه‌ها و برخورد امنیتی با مطبوعات افزایش یافته و روزنامه‌نگاران بازداشتی از سوی جمهوری اسلامی با اتهاماتی مواجه شده‌اند که پیوسته آنها را رد کرده‌اند و واهی خوانده‌اند.

برخی از این روزنامه‌نگاران نیز احکامی سنگین گرفته‌اند. از جمله احسان پیربرناش، طنزنویس که به ۱۸ سال حبس به دلیل توییت‌هایش محکوم شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و انجمن جهانی روزنامه‌نگاران و عکاسان ورزشی در ماه‌های گذشته از خبرنگاران و عکاسان بازداشتی حمایت کرده و خواهان آزادی آنان شده‌اند.

از زمان آغاز خیزش انقلابی تاکنون، علاوه بر روزنامه‌نگاران، ۲۰ هزار تن از شهروندان را نیز بازداشت کرده‌اند که تعداد اندکی از آنان با قرارهای وثیقه سنگین به‌طور موقت آزاد شده‌اند.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امانوئل

جمهوري اسلامي يا تبديل ميشه يا تغيير

شمی

لعنت بر هر چی اخونده

یک شهروند انقلابی

نه جمهوری اسلامی