عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی دوران محکومیت خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان وکیل آباد مشهد سپری می‌کند. آقای واحدیان که با مشکلات پزشکی و عدم رسیدگی درمانی مناسب مواجه بوده، از تاریخ ۲۶ خردادماه ممنوع الملاقات و تماس تلفنی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی دوران محکومیت خود را در اتاق ۱ عمومی بند ۶-۱ زندان وکیل آباد مشهد در کنار زندانیان متهم به جرائم خشن بدون رعایت اصل تفکیک جرائم سپری میکند.

یک منبع مطلع در گفتگو با هرانا با اشاره به اینکه آقای واحدیان از تاریخ ۲۶ خردادماه برای بار دوم ممنوع الملاقات و تماس شده است، گفت: مسئولان زندان به خانواده این شهروند عنوان کرده اند که وی تا تاریخ ۱۲ تیرماه نمیتواند با وکیل و خانواده اش ملاقات و یا تماس تلفنی داشته باشد.

این منبع مطلع در این خصوص توضیح داد: آقای واحدیان که از اسفندماه سال گذشته نیز از ملاقات با خانواده محروم بود، فقط با حضور سرپرست زندان میتوانستند با خانواده تماس تلفنی برقرار کنند. این فعال مدنی اردیبهشت ماه امسال نسبت به دخالت های سرپرست زندان در مکالمه خود با خانواده اعتراض کرد که این امر منجر به محدود تر شدن تماس تلفنی وی با خانواده شد. به طوری که فقط هر دو هفته یک بار میتوانست از تلفن با حضور سرپرست زندان برای مکالمه با خانواده استفاده کند.

منبع مطلع در خصوص مشکلات پزشکی عباس واحدیان شاهرودی ادامه داد: “سال ۹۸ ایشان به کرونا مبتلا شد و رسیدگی مناسب و تخصصی به بیماری وی صورت نگرفت. ریه های او دارای عفونت است و باید از اسپری اکسیژن استفاده کند. زندان فاقد اسپری اکسیژن بوده و خانواده آن را از خارج از زندان تهیه و برای او ارسال میکردند. هم اکنون بهداری زندان اجازه نمیدهد که اسپری اکسیژن خریداری شده توسط خانواده، به آقای واحددیان تحویل داده شود. پزشک بهداری زندان نیز در خصوص مشکلات پزشکی آقای واحدیان رسیدگی درمانی لازم را انجام نمیدهد. علاوه بر این وی از مشکلاتی چون عفونت لثه و دندان رنج میبرد.

به گفته وی، عباس واحدیان شاهرودی تنها یک بار در روز به مدت نیم ساعت امکان دسترسی به هواخوری را دارد و در باقی ساعات درب اتاق بسته است.

عباس واحدیان شاهرودی در تاریخ ۱۰ شهریورماه سال گذشته توسط ماموران اداره اطلاعات در شهرستان رضوانشهر بازداشت شده و پس از آن به مدت چند ماه در یکی از سلول های انفرادی اداره اطلاعات مشهد نگهداری میشد. بهمن ماه سال گذشته توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب مشهد، بابت اتهاماتی از جمله تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت کشور و همکاری با گروه های مخالف نظام به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال از این محکومیت قابل اجرا است.

وی در تاریخ ۲۷ مرداد ۹۸ در خصوص نامه‌ای که با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای آیت الله خامنه‌ای منتشر شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. او مدتی بعد نهایتا با پایان مراحل بازجویی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. آقای واحدیان نهایتا در تاریخ ۲۹ تیرماه ۹۹ با تودیع قرار وثیقه به صورت مشروط از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شده بود. آقای واحدیان در خصوص این پرونده توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد از بابت اتهام تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور، مطابق ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی  به ۱۰ سال حبس محکوم شد. آبان ماه سال گذشته این حکم به در پی عدم تجدیدنظرخواهی قطعی و در بازداشت به وی ابلاغ شد.

آقای واحدیان پیش از این نیز به دلیل فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. وی در تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی مشهد بازداشت شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای واحدیان در تاریخ ۳۰ آبان ۹۷ در شعبه ۹۰۳ دادگاه انقلاب مشهد برگزار و نهایتا در تاریخ ۹ دیماه ۹۷ با تودیع قرار وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شد.

کتاب “بازگشت چنگیز خان مغول” از جمله آثار منتشر شده عباس واحدیان شاهرودی است که توسط انتشارات خاتم در مشهد منتشر شده است

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها