دستکم ۲۰ کافه در شیراز به دستور اداره اماکن این شهرستان پلمب شدند. این اقدامات در پی گردهمایی اخیر شماری از نوجوانان در این شهر صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، دستکم ۲۰ کافه در شیراز به دستور اداره اماکن این شهرستان پلمب شد.

در پی گردهمایی اخیر شماری از نوجوانان و برگزاری برنامه‌ای توسط آنها با عنوان “روز جهانی اسکیت بورد” در زمین همایش های شهری شیراز که بازداشت ۱۰ تن از برگزارکنندگان آن را در پی داشت، تقاضاهای گوناگون مسئولان متولی مبنی بر اعمال بیشتر محدودیت ها در این شهر مطرح شد؛ در همین راستا اداره اماکن تعدادی از کافه هایی که محل دیدار نوجوانان و جوانان این شهر بوده را پلمب کرده است.

بر اساس این گزارش، کافه آبی، کافه ۴۰۴، رستوران بن کتو، کافه جنیوس و بوک‌لند شیراز از جمله معروف‌ترین کافه هایی هستند که به دستور اداره اماکن این شهر پلمب شده اند.

یکی از کافه داران شیرازی که محل کسب آن بدون هیچ توجیه موجهی پلمب شده است، در این خصوص گفت: «یک روز ساعت ۲ آمدند و گفتند ۱۲ شب می‌آییم پلمب کنیم. آمدند کافه را بدون هیچ نامه و دلیلی بستند. فقط اعلام کردند تعطیل موقت است. حالا این موقت کی تمام می‌شود نمی‌دانیم.»

برخورد نیروی انتظامی با جوانان در این شهر افزایش یافته و حضور ماموران در اکثر ساعات در سطح شهر کاملا مشهود است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «پلیس در قصرالدشت مستقر و سخت‌گیری‌ها خیلی بیشتر شده است. در معالی‌ آباد توی پیاده‌ رو مامورهای لباس‌ شخصی با “بد‌حجاب‌ها” برخورد می‌کنند. بلوار چمران هم پر از ماموران نیروی انتظامی است.»

روز جهانی اسکیت بورد امسال، نقطه عطفی در تشدید سخت‌گیری‌ها در شیراز و چند شهر دیگر ایران بود. مسئولان هر اداره و سازمانی که گمان میکردند حیطه و وظایف کاری شان  ذره‌ای به گردهمایی نوجوانان در شیراز مرتبط است، در همان ساعات اولیه از اقدام نوجوان‌های شیرازی اعلام برائت کردند.

در اولین اقدام، رییس هیات اسکیت استان فارس برکنار شد. همچنین اداره‌ کل ورزش و جوانان فارس در بیانیه‌ای خطاب به مردم شیراز مدعی شد: اداره‌ کل و اداره ورزش و جوانان شیراز هیچ گونه مجوز، مشارکت و همکاری در هیچ سطحی با بانیان و برگزارکنندکان این اجتماع نداشته است.»

شهرداری شیراز نیز در بیانیه‌ای هرگونه صدور مجوز به منظور دعوت شهروندان برای تجمع در گردهمایی اسکیت‌بازان را تکذیب کرد. فرماندار شیراز این حرکت را با “برنامه‌ریزی قبلی” دانست و رییس کل دادگستری استان فارس دستور برخورد با عوامل برگزاری این تجمع را صادر کرد.

همچنین نماینده خمینی‌شهر خواستار برخورد با نوجوانان شرکت کننده در تجمع چند روز پیش شیراز شد و گفت: ” هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ شرعی، در این باره قانون صریح داریم و توجیهاتی از این‌دست که این تجمعات، مجوز داشته است، منکر برخورد نمی‌شود.”

محمدتقی نقدعلی همچنین در پاسخ به اینکه آیا دستگیری نوجوانان اشکالی ندارد؟ می‌گوید: “کاملاً بلااشکال است. اگر بخواهیم برای هر اقدام قانونی و حفظ و حراست از کیان و ناموس و حیا و عفاف جامعه، نگا‌ه‌مان به نظر اجانب، ضدانقلاب و رسانه‌های خارجی باشد، باید از چهارچوب‌های انقلاب اسلامی عقب‌نشینی کنیم.”

چند روز بعد، تصویری در فضای مجازی منتشر شد که در آن تعدادی زن و مرد در محل تجمع اسکیت‌بازها، “نماز وحشت” می‌خوانند. تا امروز هیچ منبع رسمی عکس را تایید و یا تکذیب نکرده است. در همین راستا خبرگزاری دولت، از اجتماع و راهپیمایی «حامیان حریم حیا، غیرت و حجاب» در شیراز به دلیل آنچه  «جریحه‌دار شدن احساسات متدینین» عنوان کرده بود، خبر داد. این راهپیمایی بعد از نماز جمعه برگزار شد.

موج نگرانی‌ها به آرایشگاه‌های زنانه شیراز نیز رسیده است. مدیر یک آرایشگاه زنانه در فرهنگ‌ شهر شیراز عنوان کرد: «جو اینقدر سنگین شده که با ترس به مشتری وقت می‌دهیم. نمی‌توانیم از مشتری بخواهیم که موقع بیرون رفتن کمی پوشش خود را رعایت کند، ناراحت می‌شوند. اما ممکن است هر لحظه یک مامور از اماکن با برچسب پلمب در سالن را بزند.»

وی افزود: «من همیشه با مانتو پوشیده به خیابان می‌روم. لباس‌هایم کاملا پوشیده است. اما از دیشب که این‌ همه مامور توی خیابان دیدم خیلی ناراحتم. آدم این‌ چیزها را که می‌ بیند آنقدر عصبانی می‌شود که شاید واکنشی از خود نشان دهد. برای جوان‌ های مردم نماز وحشت می‌خوانید؟ نمی‌ گویید این‌ها فکر می‌کنند وصله ناجورند و سرخورده می‌شوند؟»

گفتنی است که از تاریخ مذکور، تعداد دستگیری‌ها و پیامک‌های توقیف خودرو به علت کشف حجاب نیز افزایش یافته است. تاکید مقامات قضایی به برخورد با «عوامل»‌ گردهمایی دهه‌ هشتادی‌ های شیرازی نیز حاکی از این است که امیدی به پایان این سخت‌گیری‌ها، دست‌کم در آینده نزدیک وجود ندارد.

ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها