یک مادر با مراجعه به پلیس خواستار برخورد با دخترش شد، او دلیل این درخواست را تردد دختر ۱۶ ساله اش به “مکان های فساد” عنوان کرد، این مادر در شرح وضعیت خود پرده از این موضوع برداشت که در سایه فقر و اعتیاد، دختر خود را از سن ۱۲ سالگی بصورت مکرر به ازدواج مردان متعددی درآورده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا٬ یک مادر با مراجعه به نیروی انتظامی خواستار بازداشت دختر خود به دلیل تردد به “اماکن فساد” شد، او درخواست خود را راهکاری برای جلوگیری از ازدواج این دختر عنوان کرد.

به گفته این مادر ساکن مشهد، دختر او در سایه فقر و اعتیاد خانواده از سن ۱۲ سالگی سه بار ازدواج رسمی کرده است و اکنون که در ۱۶ سالگی به سر می برد قصد دارد برای چهارمین بار ازدواج کند.

هویت این دختر ۱۶ ساله نازنین عنوان شده است.

به نقل از این گزارش، مادر نازنین گفت: «بخاطر شرایط اقتصادی به مجبور به ترک شهرمان شدیم و به مشهد آمدیم و پدر نازنین پس از اینکه نتوانست کار مناسبی پیدا کند به دست فروشی روی آورد و بعد از مدت زمانی به اعتیاد روی آورد. شرایط اقتصادی بد بود و من مجبور شدم دختر ۱۲ ساله ام را شوهر بدهم و از ادامه تحصیل باز بماند: گرچه در خانواده ما این یک امر معمول بوده است.

زندگی دخترم به دلیل اعتیاد همسرش سه ماه بیشتر دوام نیاورد و از او طلاق گرفت. شرایط بد مالی و اعتیاد همسرم و تلاش من برای اداره و مخارج زندگی از توجهم به دخترم کم میکرد و طی یک عشق و علاقه خیابانی نازنین برای بار دوم ازدواج کرد که این ازدواج هم دوام نیاورد و مهر طلاق برای بار دوم درشناسنامه اش نقش بست.

او در ادامه گفت: “نازنین برای بار سوم به ازدواج یک مرد متاهل درآمد که بعد از خبر دار شدن زن اول و تحت فشار قرار دادن دخترم او برای بار سوم هم از همسرش جدا شد و الان نازنین در شانزدهمین سال از عمرش پس از آشنایی با یک پسر که در رفت وآمد مکان های فساد در شهر است می خواهد با او ازدواج کند. او حاضر نیست شیوه صحیح زندگی را در پیش بگیرد و از همه مهم تر می ترسم دختر هفت ساله ام را نیز با خودش همراه کند با وجود این قصد دارم او را از این منجلاب بیرون بکشم ولی نمی خواهم زندانی شود”

در ایران طی سال های اخیر خیل بسیاری از خانواده ها برای کم کردن هزینه های اقتصادی و مالی خود به ازدواج زود هنگام کودکان خود روی می آورند.

بر اساس آمار ثبت احوال و مرکز ایران٬ در پاییز سال ۱۴۰۰ ازدواج تعداد ۱۱ هزار و ۲۳۵ مورد کودک کمتر از ۱۵ سال به ثبت رسیده است. از سوی دیگر بر اساس مشوق های دولتی از جمله پرداخت تسهیلات چون وامهای ازدواج هر روز بر تعداد آمارهای ازدواج های زود هنگام کودکان توسط خانواده ها افزوده می شود.

آسیب های جسمی و روانی ناشی از ازدواج در دوران کودکی٬ ضربات جبران ناپذیری را بر زندگی این کودکان وارد می کند. بارداری های زیر ۱۸ سال٬ مرگ و میر مادران٬ افسردگی٬ اقدام به خود کشی٬ طلاق٬ بازماندن از تحصیل و پایداری چرخه فقر فرهنگی و اقتصادی از جمله این آسیب هاست

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها