شعله شهیدی شهروند بهائی ساکن بجنورد به همراه دو فرزندش به نام های فاران ثنایی و شایان ثنایی روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه، توسط نیروهای امنیتی در منزلشان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران ضمن تفتیش منزل این خانواده بهائی برخی از وسایل شخصی از جمله کتب دینی، لپ تاپ و تلفن همراه آنها را ضبط کرده و با خود بردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱، شعله شهیدی شهروند بهائی ساکن بجنورد به همراه دو فرزندش به نام های  فاران ثنایی و شایان ثنایی توسط نیروهای امنیتی در منزلشان بازداشت شدند.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “ماموران امنیتی ضمن تفتیش منزل این خانواده بهائی برخی از وسایل شخصی از جمله کتب دینی، لپ تاپ و تلفن همراه آنها را ضبط کرده و با خود بردند. همچنین منزل یک شهروند بهائی دیگر نیز در بجنورد توسط ماموران مورد تفتیش قرار گرفته و کتب دینی وی ضبط شده است.”

تاکنون از اتهامات مطروحه، نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری این شهروند اطلاعی در دست نیست.

شعله شهیدی پیشتر نیر سابقه بازداشت توسط نیروهای امنیتی را داشته است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها