پرستو معینی، زهرا صفایی، فروغ تقی پور و مرضیه فارسی، چهار زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری میکنند. مرضیه فارسی، به عنوان فرد نجات یافته از سرطان از مراقبت های پزشکی لازم محروم بوده و زهرا صفایی نیز با محرومیت درمانی مواجه است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پرستو معینی، زهرا صفایی، فروغ تقی پور و مرضیه فارسی، چهار زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری میکنند.

مرضیه فارسی که پیشتر مبتلا به سرطان پستان بوده و مورد پرتودرمانی قرار گرفته است، هم اکنون به عنوان یک فرد نجات یافته از این بیماری نیازمند توجه متداوم پزشکی است. با این حال چکاپ توصیه شده توسط پزشکان انجام نشده و رژیم غذایی نیز به دلیل شرایط زندان رعایت نمیشود. همچنین علیرغم دستور پزشک متخصص مبنی بر عدم توان تحمل حبس، دادستانی با این امر مخالفت کرده است.

خانم صفایی نیز شهریورماه سال گذشته به دلیل بیماری قلبی چندین بار به بیمارستان اعزام شده و تحت عمل جراحی آنژیو قرار گرفته و پیش از پایان مراحل درمانی به زندان بازگردانده شد. زهرا صفایی در تاریخ ۲۳ فروردین‌ماه امسال علیرغم تعیین وقت قبلی به دلیل مخالفت وی با انتقال با دستبند و پابند از اعزام به بیمارستان محروم شده بود. به گفته یک منع مطلع، پزشک معالج دستور چک آپ ماهانه او را داده است، اما این تجویز طی یک سال گذشته تنها دو بار با موفقیت انجام شده است.

از سوی دیگر پرستو معینی و زهرا صفایی از فروردین ماه امسال از تماس تلفنی و ملاقات با عضو دیگر خانواده، محمدمسعود معینی محبوس در زندان اوین محروم هستند. محرومیت این خانواده از ملاقات در حالی است که در قانون پیش‌بینی‌هایی برای ملاقات بین اعضای زندانی خانواده‌ها شده است، حتی اگر آنها در زندان های جداگانه تحمل حبس کنند.

به گفته یک منبع مطلع این امر در حالی است که الیاسی قاضی ناظر بر زندان مدعی است که با ملاقات و تلفن این شهروندان موافقت کرده است، اما مسئولان زندان نیز منکر دریافت چنین دستوری میشوند. این شهروندان در تاریخ ۲۱ تیرماه در اعتراض به این موضوع دست به تحصن زدند.

در تاریخ ۵ اسفندماه ۹۸ فروغ تقی پور به همراه مادرش نسیم جباری، زهرا صفایی و دختر وی پرستو معینی توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. خانم جباری در آستانه نوروز ۹۹ با تودیع قرار از زندان آزاد شد. زهرا صفایی، پرستو معینی و فروغ تقی پور نیز اواخر فروردین ۹۹ با پایان بازجویی‌ها از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شدند. خانم صفایی در تاریخ ۸ تیرماه با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد و در تاریخ  ۵ مردادماه پس از حضور در دادسرای اوین با افزایش ۱۰ برابری میزان وثیقه (سه میلیارد تومان) مواجه شده و در نتیجه بازداشت و روز دوشنبه ۶ مرداد به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

پرستو معینی، زهرا صفایی و محمدمسعود معینی سرانجام بهمن ۹۹، توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدمهدی شهمیرزادی هر یک از بابت اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. زهرا صفایی علاوه بر این به اتهام توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد. محکومیت خانم صفایی در مرحله تجدیدنظر عینا تایید شده و محکومیت پرستو معینی با تسلیم به رای به ۳ سال و ۹ ماه زندان تقلیل یافت.

فروغ تقی پور به همراه مادرش نسیم جباریان توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد از بابت اتهامات “عضویت در یکی از سازمان‌های مخالف نظام (سازمان مجاهدین خلق ایران)، اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” محاکمه و به ترتیب به ۵ سال و ۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند. خانم جباریان در مرحله تجدیدنظر از اتهامات تبرئه شده و محکومیت خانم تقی پور عینا تایید شد.

خانم فارسی در اسفند ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با پایان مراحل بازجویی به زندان قرچک ورامین منتقل شد وی نهایتا مردادماه همان سال با تودیع قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

مرضیه فارسی نیز در پرونده ای جداگانه توسط دادگاه انقلاب محاکمه و به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. محکومیت خانم فارسی با تسلیم به رای به ۳ سال و ۹ ماه زندان تقلیل یافت.

پرستو معینی، زهرا صفایی، فروغ تقی پور و مرضیه فارسی در پی انتشار نامه ای در خصوص شرایط زندان، در دوران محکومیت خود با گشایش پرونده جدیدی مواجه شده و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام هر یک به یک سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

زهرا صفایی پیش از این نیز بازداشت و زندان را در سابقه خود دارد. او در سال ۸۵ بازداشت و مدتی بعد آزاد شده بود. وی همچنین در دهه شصت به عنوان فعال سیاسی مدتی را در زندان سپری کرده بود. پدر خانم صفایی معروف به “حاجی صفایی” یکی از بازاریان سرشناس تهران بوده که در سال ۶۰ به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق اعدام شد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها