جعفر ابراهیمی، رسول بداقی و مسعود نیکخواه، فعالان صنفی معلمان کماکان در زندان اوین در بازداشت و بی خبری بسر میبرند. این شهروندان از بیش از یک ماه پیش از حق برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده خود محروم هستند. این امر منجر به افزایش نگرانی خانواده این شهروندان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱، جعفر ابراهیمی، رسول بداقی و مسعود نیکخواه کماکان در زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرند.

یک منبع مطلع در خصوص تداوم بازداشت این شهروندان به هرانا گفت: «در روزهای اخیر شماری از فعالان صنفی بازداشت شده با خانواده های خود تماس تلفنی کوتاهی داشتند، اما آقایان ابراهیمی، بداقی و نیکخواه کماکان از بیش از یک ماه قبل نه تماس تلفنی و نه ملاقاتی با خانواده هایشان داشته اند.»

این منبع مطلع در خصوص وضعیت سلامت جعفر ابراهیمی افزود: «آقای ابراهیمی از نوعی بیماری خود ایمنی رنج میبرد که سیستم گوارشش را مختل میکند. با این حال علیرغم نیاز وی به دارو و رسیدگی پزشکی، مسئولان جوابی در خصوص وضعیت سلامتی او به خانواده‌اش نمیدهند.»

هرانا پیشتر با انتشار گزارشی به جمعبندی اعتراضات معلمان و فرهنگیان کشور پرداخته بود.

در آستانه هفته معلم در ایران شماری از فعالین صنفی توسط نهادهای امنیتی احضار و تعدادی نیز بازداشت شدند. روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشور در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در مقابل ادارات آموزش و پروش در بیش از ۴۰ شهر دست به تجمع زده و شماری از فعالین صنفی نیز بازداشت شدند. هرانا پیشتر در گزارشی جامع به اعتراضات معلمان و فرهنگیان کشور در اردیبهشت‌ماه امسال پرداخته بود.

مسعود نیکخواه در تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال به همراه تعدادی از معلمان و فعالان صنفی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج منتقل شدند.

وی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، با تودیع قرار کفالت از زندان مریوان آزاد شده و یک روز بعد مجددا توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

این معلم که مدتی در زندان سنندج محبوس بود، نهایتا به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

آقایان ابراهیمی و بداقی روز سه شنبه ۲۴ خرداد، به سلول های انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شدند. آنها در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه به همراه محمد حبیبی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. آقای بداقی پیشتر در تاریخ ۱۲ خرداد از این بازداشتگاه به بند عمومی زندان اوین منتقل شده بود.

اوایل خردادماه سال جاری محکومیت رسول بداقی توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. بر اساس حکم صادره آقای بداقی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به ۴ سال حبس و به اتهام “فعالیت های تبلیغی علیه نظام” به تحمل ۱ سال حبس و به عنوان مجازات تکمیلی به ممنوعیت خروج از کشور و منع اقامت در تهران و تمام استان های هم جوار به مدت ۲ سال محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۴ سال حبس در خصوص وی قابل اجرا است.

پیشتر در تاریخ ۱۵ فروردین ماه جلسه بدوی دادگاه رسیدگی به اتهامات رسول بداقی و حمید قندی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. وی در این جلسه به حبس و محرومیت محکوم شده بود

این فعال صنفی معلمان در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و مورخ ۳۰ آذر همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

بازداشت آقای بداقی با ضرب و شتم وی توسط ماموران همراه بود؛ همچنین نیروهای امنیتی به او اجازه پوشیدن لباس مناسب ندادند و در زمان بازداشت تمامی وسایل ارتباطی آقای بداقی و نیز تلفن همراه همسرش را ضبط کرده و با خود بردند.

جعفر ابراهیمی نیز پیش از این به دلیل فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. آقای ابراهیمی در دیماه سال گذشته توسط دادگاه انقلاب کرج به ۴ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

رسول بداقی بازرس کانون صنفی معلمان و عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، جعفر ابراهیمی معلم و عضو کانون صنفی معلمان تهران و همچنین رسول بداقی بازرس کانون صنفی معلمان و عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها