اجرای حکم اعدام دست‌کم ۷۷ زندانی در زندان‌های ایران در ماه

طی ماه گذشته میلادی دست‌کم حکم اعدام ۷۷ زندانی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به اجرا در آمده است. این آمار نسبت به ماه مارس که ۱۸ زندانی اعدام شده بودند، ۵۹ مورد معادل ۳۲۸٪ افزایش داشته است.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی ماه آوریل ۲۰۲۴ دست‌کم حکم اعدام ۷۷ زندانی در زندان‌های ایران اجرا شده است. قابل ذکر است که، هویت ۷۵ نفر از این زندانیان برای هه‌نگاو احراز شده است.

بر طبق این گزارش، طی ماه آوریل دست‌کم حکم اعدام ۱۸ زندانی بلوچ، ۱۰ زندانی کُرد، ۷ زندانی تُرک و ۱۱ تبعه کشور افغانستان در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران اجرا شده است.

در ماه گذشته حکم اعدام  دو زن به نام‌های مرجان حاجی زاده اهل شاهین‌دژ د رزندان زنجان، ثریا محمدی اهل پاکدشت در زندان قزلحصار و یک زن بلوچ در زندان بیرجند اعدام شده‌اند.

بیشترین حکم اعدام زندانیان در زندان‌های استان‌ خراسان رضوی با ۱۶ مورد اجرا شده است. استان‌های البرز با ۱۳ مورد، اصفهان با ۷ مورد، کرمان با ۶ مورد و آذربایجان‌شرقی با ۵ مورد و استان‌های فارس و خراسان جنوبی هر کدام با ۴ مورد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. در زندان‌های استان‌های لرستان و مرکزی هر کدام ۳ زندانی و زندان‌های، کرمانشاه سیستان و بلوچستان، زنجان، گلستان و هرمزگان هر کدام ۲ مورد و همچنین در زندان‌های استان‌های آذربایجان‌غربی (ارومیه)، اردبیل، خوزستان، قم، کردستان (سنندج)، گیلان و همدان نیز هر کدام یک مورد اعدام زندانیان ثبت شده است.

از مجموع ۷۷ زندانی که در ماه آوریل اعدام شده‌اند، تنها ۴ مورد معادل ۵٪ کل موارد در منابع رسمی ایران و سایت‌های وابسته به قوه قضاییه اعلان شده است.

تفکیک بر حسب اتهام

در ماه آوریل یک زندانی مذهبی اعدام شده است و بیشترین اعدامیان مربوط به جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده که ۵۲ مورد معادل ۶۷.۵٪ کل موارد می‌باشد.

متهم به قتل عمد: ۲٦ مورد
متهم به جرایم مرتبط با مواد مخدر؛ ۵۰ مورد
تجاوز به عنف: ۱ مورد

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها