بازداشت رپر معترض: توماج صالحی

واکنش‌ها به بازداشت مجدد و خشن توماج صالحی ادامه دارد. کاربران شبکه‌های اجتماعی دستگیری او را آدم‌ربایی توصیف کرده و گفتند این اتفاق ناشی از ترس حکومت در برابر حقیقت‌گویی این رپر معترض است.

ماموران لباس شخصی این خواننده رپ معترض را روز پنج‌شنبه ۹ آذر در خیابانی واقع در شهر بابل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

صفحه توییتری توماج صالحی روز گذشته نوشت بازداشت او در خیابان و بدون ارائه هر گونه حکم قضایی، کارت شناسایی و با ضرب و جرح شدید همراه بود و ماموران لباس شخصی با قنداق تفنگ‌های کلاشنیکف و کلت کمری کتکش زدند.

صالحی روز ۲۷ آبان پس از تحمل بیش از یک سال حبس که ۲۵۲ روز آن در انفرادی بوده، با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

در واکنش به بازداشت دوباره این رپر معترض،‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی در روز جمعه دهم آذر، هشتگ نام او را با حدود ۷۵ هزار بار استفاده، در شبکه اجتماعی ایکس ترند کردند.

 

اظهار نگرانی درباره سلامتی توماج صالحی

بسیاری از پست‌های منتشر شده در شبکه اجتماعی ایکس با این مضمون و پرسش بودند که: «توماج صالحی کجاست؟»

برخی نیز با اشاره به ضرب و جرح او هنگام بازداشت درباره سلامتی‌اش اظهار نگرانی کردند و نوشتند پای توماج صالحی که به دلیل شکنجه شکسته بود، هنوز درمان نشده است.

به گفته یک کاربر، سیستم سرکوب جمهوری اسلامی در رویه‌ای تکراری، افشاگری شجاعانه او از شکنجه‌های دوران بازداشتش را تاب نیاورد و آن را بازداشت وحشیانه دیگری پاسخ داد.

کاربری دیگر نوشت جمهوری اسلامی از کسی که محبوب و شجاع باشد، می‌ترسد.

تعدادی از کاربران هم گفتند شیوه بازداشت او بدون حکم و همراه با خشونت، آدم‌ربایی است.

حسین رونقی، فعال سیاسی، در اینستاگرام خود نوشت از اینکه توماج صالحی را وسط خیابان با اسلحه کتک زده و «دزدیده‌اند» عصبانی است.

او خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس‌ قوه قضاییه گفت برخورد ماموران زیر نظر این قوه با شهروندان این ممکلت «مثل حیوان» است و اگر کسی اعتراضی کند، «بدترش می‌کنند».

خشم و نگرانی شهروندان از بازداشت خشونت‌آمیز توماج صالحی به دلیل صحبت‌های اخیر او در ویدیویی است که در آن گفت دست و پای شکسته و «بد جوش‌ خورده‌اش» در زندان نیاز به جراحی دارد.

این رپر معترض در نخستین ویدیو پس از آزادی‌اش از زندان گفته بود: «طی مدت طولانی من را شکنجه کردند، به سرم و صورتم ضربه زدند و دست و پای من را شکستند.»

او مرداد امسال هم در نامه‌ای از زندان گفته بود ماموران برای گرفتن اعتراف اجباری، او را تحت شکنجه جسمی، روانی و دارویی قرار داده و در این مدت اعدام مصنوعی، اقامت در سردخانه و شکستگی بینی را تجربه کرده است.

پیام‌هایی با خواست آزادی فوری این رپر زندانی

با گذشت یک روز از بازداشت توماج صالحی، پیام‌های متعددی از سوی شهروندان، شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و نهادهای مردم‌نهاد برای طرح خواست آزادی فوری او منتشر شده است.

سازمان «ایندکس آن سِنسِرشیپ» (شاخص سانسور) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما خواستار تبرئه توماج از تمام اتهامات هستیم.»

به گفته صفحه ایکس توماج صالحی، این خواننده رپ پیش‌تر برنده جایزه آزادی بیان در شاخه هنر از سوی این سازمان شده بود.

یه‌وان رای، نماینده مجلس آلمان و کفیل سیاسی توماج با انتشار ویدیویی خواهان آزادی فوری او شد.

او در این ویدیو گفت آزادی بیان، آزادی ابراز عقیده و آزادی اندیشه همگی مواردی است که جمهوری اسلامی ادعا می‌کند در ایران اجرا می‌شود اما اگر به آنچه اکنون بر سر توماج صالح آمده نگاه کنیم، متوجه خلاف چنین ادعایی می‌شویم.

این نماینده مجلس آلمان تاکید کرد: «خیلی مهم است که پیام سرشار از عشق و تجربه و روایت او از آنچه را پشت سر گذاشته بازنشر کنیم تا بقیه هم بفهمند چه بر سر او آمده است. مهم است که او را فراموش نکنیم و صدایش باشیم.»

یه‌وان رای خطاب به ایرانیان و سایر مردم جهان از آنان خواست به توماج صالحی شک نکنند و در دام شایعات نادرست نیفتند.

به گفته او، برخی ادعاها مبنی بر اینکه صالحی در مورد شکنجه‌هایش دروغ گفته است، شایعاتی هستند که ارتش سایبری جمهوری اسلامی مطرح و منتشر می‌کند.

 

گوهر عشقی، مادر دادخواه ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس کشته شده به دست جمهوری اسلامی نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شنیدم پسرم توماج را “سگ‌های هار [علی] خامنه‌ای” بار دیگر بازداشت کرده‌اند.»

او خطاب به حکومت گفت: «به خونخوارها می‌گویم او را آزاد بگذارید؛ اگر نه کفن‌پوش و با پای پیاده به سمت تهران خواهم آمد.»

یاسمین پهلوی، همسر شاهزاده رضا پهلوی، در اینستاگرام خود و در پیامی به زبان انگلیسی، بازداشت مجدد توماج صالحی را «سند بیشتری برای بازی جمهوری اسلامی با جان مردم» توصیف کرد و نوشت: «این رژیم هرگز قابل اعتماد نیست.»

او تاکید کرد هر حرکت جمهوری اسلامی «برای تضمین بقا و گسترش اسلام بنیادگرایانه» است و جان انسان برای این متعصبان هیچ ارزشی ندارد.

ساعاتی پس از بازداشت توماج صالحی، میزان، خبرگزاری قوه‌ قضاییه دلیل این اقدام را «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» از سوی این رپر اعلام کرد و مدعی شد او و وکیلش تاکنون هیچ شکایتی از ضابط یا قضات پرونده ثبت نکرده‌اند.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، در واکنش به این ادعا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شکایت از اداره کل اطلاعات استان اصفهان به عنوان ضابط پرونده ثبت شده و در شعبه ١۴ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است. پس توماج کذبی نگفته است.»

رئیسیان روز ۱۷ آبان در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفته بود توماج صالحی به دلیل شکستگی پا، شکایتش را در دادسرای «کارکنان دولت» ثبت کرده است.

توماج صالحی در حالی آبان‌ سال گذشته و در میانه خیزش انقلابی بازداشت شد که با پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات مردمی حمایت قاطع کرد.

این خواننده معترض پیش‌تر و در شهریور ۱۴۰۰ نیز بعد از خواندن آهنگ «‌سوراخ موش بخر» در اصفهان بازداشت و بعد از مدتی آزاد شده بود.

او در روز ۹ مهر در تماسی تلفنی از زندان دستگرد اصفهان گفت که بعد از شش ماه اعلام درد دندانش به مسوولان زندان و «هفته‌ها بی‌خوابی و تب و لرز از درد»، در نهایت دندانش را با «سیم ماسک و نمک همراه با درد بی‌اندازه» عصب‌کشی کرده است و تنها سه روز پس از این ماجرا، مسوولان پزشکی برای پر کردن آن دندان مراجعه کرده‌اند.

صالحی همچنین شرحی از حدود یک سال بازداشت خود ارائه کرد و گفت در دوران بازجویی‌های «۱۲ ساعته» در سلول‌هایی نگهداری می‌شده که چراغ آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی روشن بوده است.

او در این بازجویی‌ها به گفته خودش هر بار «به صدور حکم اعدام» تهدید و سپس به سلول انفرادی «هشت متری‌اش» بازگردانده می‌شده است.

اواسط تیر امسال، این رپر به شش سال و سه ماه حبس به اتهام «افساد فی الارض»، محکوم شد.

او در آثار خود به موضوعاتی چون فساد در جمهوری اسلامی، اعتصابات کارگری، اعدام‌ و زندانی کردن مخالفان پرداخته است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها