انتقال رضا شهابی از بند ۲۰۹

رضا شهابی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران طی یک تماس تلفنی از انتقال خود به بند قرنطینه زندان اوین خبر داد. آقای شهابی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه امسال بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود. وی همچنین علیرغم تعدد بیماری های جسمانی، از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شهابی، از اعضای بازداشتی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران، به بند قرنطینه زندان اوین منتقل شد.

یک منبع مطلع از وضعیت آقای شهابی به هرانا گفت: “رضا در تماسی که روز گذشته با خانواده اش برقرار کرده، اظهار داشته که از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند قرنطینه این زندان منتقل شده است. او کماکان علیرغم تعدد بیماری های جسمانی، از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.”

این منبع مطلع در تشریح پاره ای از بیماری های جسمانی این فعال کارگری اظهار داشت: “وی در ناحیه گردن و سمت چپ بدنش درد شدیدی را تحمل می کند و نیاز مبرم به گردنبند طبی دارد. آقای شهابی که به بیماری قند و فشار خون نیز مبتلاست، سردردهای مزمنی را از این بابت متحمل می شود. او همچنین مدت هاست که با ناراحتی های قلبی و کلیوی دست و پنجه نرم میکند. رضا هر بار که تقاضای رسیدگی پزشکی را با مسئولان زندان مطرح کرده، با بی تفاوتی آنها مواجه شده است.”

پیشتر، یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفته بود: “حدود ۱۲ سال پیش، رضا هنگام دستگیری توسط نیروهای امنیتی از ناحیه گردن مورد ضرب و شتم قرار گرفت؛ امری که آقای شهابی را مجبور به انجام عمل جراحی کرد. در طول این سالها وی با رعایت و انجام مراقبت های پزشکی توانسته بود دردهای گردنی خود را التیام بخشد، کاری که در طول دوره بازداشتش از او سلب شده است.”

لازم به اشاره است که آقای شهابی پیش از بازداشت به دلیل مشکلات کلیوی چندین عمل جراحی انجام داده و باید بطور مرتب تحت نظر پزشک برای ادامه درمان باشد. این فعال کارگری بازداشتی، طی مدت زمان بازداشت به دلیل اعتصاب غذای پیشین خود، دچار کاهش وزن شدید و ضعف جسمانی شده است.

روز سه شنبه ۱۵ شهریور، جلسه آخرین دفاع رضا شهابی، از اعضای بازداشتی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران، برگزار شد. هفته گذشته قرار بازداشت رضا شهابی،‌ برای چهارمین بار متوالی، به مدت یکماه دیگر توسط شعبه دوم‌ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی محمود حاج مرادی تمدید شد.

هرانا در تاریخ ۲۳ خردادماه امسال طی گزارشی از آغاز اعتصاب غذای رضا شهابی در اعتراض به تداوم بازجویی و بازداشت وی در بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده بود. وی روز یکشنبه ۲ مردادماه ۱۴۰۱، به اعتصاب غذای خود پایان داده بود. پایان اعتصاب غذای آقای شهابی پس از ملاقات حضوری با خانواده خود و با تاکید آنها مبنی بر تقبل درخواست های مکرر سندیکای کارگران شرکت واحد و همچنین پنج سندیکای کارگری فرانسوی برای پایان دادن به اعتصاب غذایش صورت گرفته بود.

رضا شهابی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه امسال توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. در تاریخ ۲۲ خردادماه، قرار بازداشت این فعال کارگری به مدت یک ماه دیگر تمدید شد. پیشتر سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه با انتشار بیانیه ای نسبت به وخامت وضعیت جسمانی آقای شهابی ابراز نگرانی کرده بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه آقای شهابی اطلاعی در دسترس نیست.

رضا شهابی فعال کارگری و از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران است. وی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های صنفی خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها