اعدام قاسم آبسته

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، قاسم آبسته، زندانی عقیدتی کرد و اهل سنت، سحرگاه روز یکشنبه ۱۴ آبان در زندان قزلحصار کرج اعدام شده است.

او روز یکشنبه هفتم آبان جهت اجرای حکم اعدام، به بند امن واحد‌ سه این زندان منتقل شده بود.

پس از انتقال قاسم آبسته به سلول انفرادی، جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان قزلحصار با انتشار نامه‌ای برای جلوگیری از اعدام این زندانی عقیدتی فراخوان عمومی داده بودند.

آنها در نامه خود با تاکید بر نقص آشکار حق دادرسی منصفانه آبسته نوشته بودند: «نگذاریم شرایط کنونی و برخاستن آتش جنگ در منطقه فرصتی را برای گرفتن جان یک هموطن و قتل حکومتی او فراهم سازد.»

همزمان احمدرضا حائری، زندانی سیاسی، نیز در نامه‌ای از زندان قزلحصار روایت یکی از هم‌پرونده‌ای‌های قاسم آبسته از جلسه دادگاه او را یادآوری کرده و نوشته بود: «کل دادگاه دو دقیقه طول نکشید، مقیسه گفت اولا کرد هستید این یک اعدام! ثانیا اهل سنت هستید این دو اعدام و ثالثا تفکر سلفی دارید این سه اعدام.»

قاسم آبسته، ۴۴ ساله، پدر دو فرزند و اهل مهاباد، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۸۸ همراه با شش شهروند کرد دیگر به نام‌های داوود عبداللهی، ایوب کریمی، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه و فرهاد سلیمی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

آنها پس از بازداشت به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شدند و پس از ماه‌‎ها نگهداری در بازداشتگاه این نهاد امنیتی به تهران منتقل شده و شش ماه نیز در سلول‌های انفرادی بندهای۲۴۰، ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفتند. این زندانیان عقیدتی نهایتا در تاریخ ۲۵ فروردین‌ ۱۳۹۱ به زندان رجایی‌شهر کرج نگهداری شدند و مردادماه امسال پس از تعطیلی زندان رجایی‌شهر به زندان قزلحصار کرج منتقل شدند.

این هفت زندانی سنی‌مذهب اسفندماه ۱۳۹۴ از سوی قاضی محمد مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شدند. حکم صادر شده برای این زندانیان، بهمن‌ماه ۱۳۹۸ پس از سال‌ها کشمکش قضائی توسط شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور تایید شد و در شهریور ۱۳۹۹ درخواست اعاده دادرسی این آنها نیز در دیوان عالی کشور رد شد.

آنها با اتهاماتی ازجمله «محاربه»، «افساد فی‌الارض»، «هواداری از گروه‌های سلفی» و «قتل» عبدالرحیم تینا که در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۷ توسط افراد ناشناسی کشته شد، متهم شده بودند. با این حال تمامی این افراد بارها در نامه‌هایشان که در سال‌های گذشته توسط نهادهای حقوق بشری منتشر شده، بر بی‌اساس بودن اتهامات انتسابی به خود تاکید کرده بودند.

اکنون و با اجرای حکم اعدام قاسم آبسته، شش زندانی دیگر هم‌پرونده‌ای او در خطر اعدام هستند.

کمیته حقوق‌بشر سازمان مللاعدامراعدام روز ۱۲ آبان درباره «تعداد بسیار بالای اعدام‌ها در ایران» عمیقا ابراز نگرانی کرد و یافته‌هایش را درباره وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه کرد.

در بخشی از این گزارش درباره شدت گرفتن اعدام‌ها در ایران از جمله برای اتهامات مرتبط با جرایم مواد مخدر و «توهین به دولت و مذهب»، ابراز نگرانی شد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها