احتمال وقوع سوءقصد توماج صالحی

صفحه اینستاگرام توماج صالحی درباره سوءقصد احتمالی و آزار و اذیت برنامه‌ریزی شده این رپر معترض زندانی طی شش روز بازداشت موقت در زندان دستگرد اصفهان هشدار داد و نوشت جان این خواننده رپ به شدت در خطر است.

حساب کاربری توماج صالحی در اینستاگرام، شامگاه جمعه در یک رشته استوری نوشت که او سه روز پس از ربایش و بازداشت غیرقانونی در نهم آذر، روز ۱۲ آذر به «بخش پذیرش زندان دستگرد اصفهان» منتقل شد.

قوه قضاییه مدعی شد بازداشت مجدد او به دلیل «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» بوده است.

از آن زمان تاکنون و ‌با گذشت شش روز، او همچنان در بخش پذیرش نگهداری می‌شود؛ جایی که محل ورود و خروج «اشرار و متهمان جرایم خطرناک» و نگهداری همه زندانیان بدون تفکیک جرم‌شان است.

این حساب کاربری بر پایه اطلاعات «موثق» نوشت که طی چند روز اخیر «عامدانه یا با توطئه‌چینی قبلی» زد و خوردهای فیزیکی همراه با فضای پر تنش و پر از استرس در این مکان به وجود آمده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در صفحه اینستاگرامی توماج صالحی، مسوولان قوه قضاییه و ماموران امنیتی با بلاتکلیف نگه داشتن او در این مکان، قصد «آزار و اذیت برنامه‌ریزی شده و اعمال شکنجه‌های روحی و روانی» به این رپر معترض را داشته و از سوءقصدهای احتمالی به جان او در این شرایط استقبال می‌کنند.

ماموران لباس شخصی این خواننده رپ معترض را روز ۹ آذر در خیابانی واقع در شهر بابل بازداشت کردند. درحالی‌که تازه روز ۲۷ آبان پس از تحمل بیش از یک سال حبس که ۲۵۲ روز آن در انفرادی بود، با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.

صفحه توییتری توماج صالحی همان زمان نوشت بازداشت او در خیابان و بدون ارائه هر گونه حکم قضایی، کارت شناسایی و با ضرب و جرح شدید همراه بود و ماموران لباس شخصی با قنداق تفنگ‌های کلاشنیکف و کلت کمری کتکش زدند.

توماج صالحی پیش از بازداشت مجددش در ویدیویی گفته بود دست و پای شکسته و «بد جوش‌ خورده‌اش» در زندان نیاز به جراحی دارد: «طی مدت طولانی من را شکنجه کردند، به سرم و صورتم ضربه زدند و دست و پای من را شکستند.»

او مرداد امسال هم در نامه‌ای از زندان گفته بود ماموران برای گرفتن اعتراف اجباری، او را تحت شکنجه جسمی، روانی و دارویی قرار داده و در این مدت اعدام مصنوعی، اقامت در سردخانه و شکستگی بینی را تجربه کرده است.

با گذشت حدود ۹روز از بازداشت مجدد و خشن او، صفحه اینستاگرامی‌اش هشدار داد جان توماج صالحی به شدت در خطر است و مسوولیت هر اتفاقی، مستقیما متوجه مسوولان قوه قضاییه، زندان دستگرد اصفهان و جمهوری اسلامی است.

این حساب کاربری به رییس کل دادگستری اصفهان که تمام این بی‌قانونی‌ها در حوز تحت نظات او در حال رخ دادن است توصیه کرد: «به جای نشر اکاذیب در مصاحبه‌های فرمایشی و تشکر از عوامل قانون‌شکن اطلاعاتی، هرچه سریع‌تر به این بی‌قانونی آشکار “برخی” که اختیارات فراقانونی دارند پایان دهید.»

توماج صالحی در حالی آبان‌ سال گذشته و در میانه خیزش انقلابی بازداشت شد که با پیام‌هایش در شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات مردمی حمایت قاطع کرد.

این خواننده معترض پیش‌تر و در شهریور ۱۴۰۰ نیز بعد از خواندن آهنگ «‌سوراخ موش بخر» در اصفهان بازداشت و بعد از مدتی آزاد شده بود.

او در روز ۹ مهر در تماسی تلفنی از زندان دستگرد اصفهان گفت که بعد از شش ماه اعلام درد دندانش به مسوولان زندان و «هفته‌ها بی‌خوابی و تب و لرز از درد»، در نهایت دندانش را با «سیم ماسک و نمک همراه با درد بی‌اندازه» عصب‌کشی کرده است و تنها سه روز پس از این ماجرا، مسوولان پزشکی برای پر کردن آن دندان مراجعه کرده‌اند.

صالحی همچنین شرحی از حدود یک سال بازداشت خود ارائه کرد و گفت در دوران بازجویی‌های «۱۲ ساعته» در سلول‌هایی نگهداری می‌شده که چراغ آن‌ها به‌صورت شبانه‌روزی روشن بوده است.

او در این بازجویی‌ها به گفته خودش هر بار «به صدور حکم اعدام» تهدید و سپس به سلول انفرادی «هشت متری‌اش» بازگردانده می‌شده است.

اواسط تیر امسال، این رپر به شش سال و سه ماه حبس به اتهام «افساد فی‌الارض»، محکوم شد.

او در آثار خود به موضوعاتی چون فساد در جمهوری اسلامی، اعتصابات کارگری، اعدام‌ و زندانی کردن مخالفان پرداخته است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها