خودکشی کمیل زندخانی از بازداشت شدگان

کمیل زندخانی جوان کُرد و اهل ایلام و از بازداشت شدگان جنبش ژن ژیان ئازادی، چند ساعت پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر، اقدام به خودکشی و به زندگی خود پایان داد. وی سال گذشته نیز دو بار بازداشت و به دلیل فشار نهادهای امنیتی یک بار اقدام به خودکشی ناموفق داشته بود.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، ساعت ۳ بامداد روز پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ (۸ فوریه ۲۰۲۴)، کمیل زندخانی (محمد کمیل) جوان ۱۹ ساله اهل ایلام در محل زندگی خود واقع در محله آزادی از یک ساختمان شش طبقه خود را به پایین پرتاب و به زندگی خود پایان داده است.

یک منبع نزدیک به خانواده زندخانی در اینباره به هه‌نگاو گفت: “خودکشی کمیل متعاقب احضار و بازجویی و تهدید چند ساعته وی توسط اداره اطلاعات انجام گرفته است”.

وی طی روزهای گذشته بارها توسط اداره اطلاعات احضار و در آخرین مورد تهدید شده بود که اگر خود را معرفی نکند بازداشت خواهد شد.

هه‌نگاو مطلع شده است که تنها دو ساعت پس از خودکشی کمیل زند‌کریمی نیروهای اداره اطلاعات پیکر وی را به همراه موبایل وی ربوده و ظهر امروز پس از اخذ تعهد از خانواده مبنی بر عدم رسانه‌ای کردن این موضوع پیکر را به خانواده‌اش تحویل داده‌اند. قابل ذکر است که موبایل این نوجوان توسط نیروهای اداره اطلاعات ضبط و به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

منبع نزدیک به خانواده زندخانی در ادامه به هه‌نگاو گفت: ” اداره اطلاعات روز گذشته وی را تهدید کرد‌اند که اگر با آنها همکاری نکند مسئولیت کشته شدن یکی از نیروهای سرکوبگر حکومتی را در ایلام در جریان جنبش ژن ژیان ئازادی بر عهده وی خواهند انداخت و خانواده‌اش نیز بهای سنگینی خواهند داد و همین امر موجب خودکشی کمیل شده است”.

قابل ذکر است که کمیل زندخانی بهمن ماه سال گذشته (فوریه) نیز پس از آزادی و شکنجه در جریان بازداشت، اقدام به خودکشی کرده و چند روز را در بیمارستان بستری بود.

کمیل زندخانی سال گذشته و در جریان جنبش ژن ژیان ئازادی در تاریخ یکم آبان ۱۴۰۱ بازداشت و پس از چند روز با وثیقه آزاد شده بود و بار دوم نیز روز چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ بازداشت و پس از ۱۹ روز بازداشت و شکنجه پیکر نیمه‌جانش در مقابل درب منزل پدر و مادریش رها شده بود.

هه‌نگاو سال گذشته گزارش داده بود که در جریان بازداشت محمد کمیل زندخانی، هر شب یکی از نیروهای حکومتی با لباس آخوندی به وی هشدار داده که به زودی اعدام خواهد شد و متحمل فشار روانی زیادی شده بود.

 

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها