حکم قطع انگشتان

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ ای از قطع انگشت دست یک متهم به سرقت در روز چهارشنبه ۵ مرداد، در زندان اوین خبر داده است. این سازمان همچنین عنوان کرده حکم قطع دست یک زندانی دیگر نیز اوایل خردادماه جاری در زندان اوین به اجرا درآمد. حکم قطع دست از جمله مواردی است که نافی اصل کرامت انسانی بوده و کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتاً استفاده از مجازات‌های غیر‌انسانی و موهن را ممنوع کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ ای از قطع چهار انگشت دست یک متهم در زندان اوین خبر داد.

هویت این متهم به سرقت که روز چهارشنبه ۵ مرداد با استفاده از دستگاه گیوتین انگشتان دستش قطع شده، پویا ترابی عنوان شده است.

به گفته این سازمان، مراسم قطع انگشتان دست آقای ترابی در حضور تعدادی از مقامات و یک پزشک در زندان اوین صورت گرفته و وی پس‌ از قطع انگشتانش به صورت اورژانسی به بیمارستانی خارج از زندان اوین منتقل شده است.

همچنین عفو بین المل از اجرای حکم قطع چهار انگشت دست یک متهم دیگر در زندان اوین، بدون استفاده از داروی بی حسی در تاریخ ۱۰ خردادماه، خبر داده و هویت این فرد را سید برات حسینی و اهل کرمانشاه عنوان کرده است.

بر اساس این گزارش، این متهم پس از قطع انگشتان دست در زندان اوین نگهداری شده و دچار عفونت به علاوه مشکلات روحی ناشی از این مجازات شده است. وی همچنین از دسترسی به مراقبت‌های درمانی فیزیکی و روانی محروم مانده است.

دیانا الطحاوی، معاون مدیر دفتر خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل،‌ در بیانیه مذکور عنوان کرده است: “این قطع عضوها به ویژه نمایش وحشت انگیزی از هجمه مقامات ایرانی نسبت به حقوق بشر و کرامت انسانی است. مجازات قطع عضو شکنجه با مهر قضایی و بنابر این یک جرم بین‌المللی است و همه کسانی که در دستور یا اجرای این نوع مجازات‌های بدنی‌نقش داشته‌اند باید به صورت منصفانه محاکمه شوند.”

بنابر این گزارش، در حال حاضر حداقل هشت زندانی دیگر در ایران در خطر اجرای حکم قطع انگشتان دست هستند.

هرانا پیشتر طی گزارشی از استمداد هادی رستمی یکی از زندانیان محکوم به قطع دست در زندان تهران بزرگ بزرگ خبر داده بود.

حکم قطع دست از جمله مواردی است که نافی اصل کرامت انسانی بوده و کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتاً استفاده از مجازات‌های غیر‌انسانی و موهن را ممنوع کرده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها