اجرای حکم حبس خواننده زن

چند خواننده زن و مردانی که در ساخت یک ویدیو کلیپ برای آنها مشارکت داشتند، جهت اجرای حکم حبس به شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای فرهنگ و رسانه تهران احضار شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از بی بی سی، چند خواننده زن و مردانی که در ساخت ویدیو کلیپ برای آنها مشارکت داشتند، جهت تحمل حبس احضار شدند.

بر اساس حکمی که در به تازگی توسط شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای فرهنگ و رسانه تهران صادر و در تاریخ ۸ مرداد ۱۴۰۱ به این شهروندان ابلاغ شده است، از آنها خواسته شده که ظرف مدت ۵ روز از زمان دریافت این ابلاغیه، در شعبه مربوطه حاضر شوند.

‎در این احضاریه ادعا شده است که این افراد متهم به “شرکت در مجالس لهو و لعب٬ مشارکت در تولید و توزیع زیرزمینی و تکثیر آثار سمعی و بصری مبتذل از طریق شبکه های ماهواره‌ای و معاند نظام” هستند.

لازم به ذکر است که حکومت ایران، شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان خارج از این کشور را “معاند” می‌خواند.

در این گزارش به نقل از فرآواز فروردین، خواننده جاز و از متهمین این پرونده آمده است: پیشتر جلسه رسیدگی به این پرونده به صورت گروهی در دادگاه تشکیل شد. در حکمی که پس از مرحله بدوی به تایید دادگاه تجدیدنظر استان تهران رسید، نام شش زن و هشت مرد درج شده بود، این در حالیست که در احضاریه اجرای حکم، نام ۱۰ زن و ۱۴ مرد به چشم می‌خورد!

علاوه بر این به نقل از یکی دیگر از خوانندگان زن که پیشتر از این بابت به تحمل حبس محکوم شده، آمده است: “برخی از افرادی که در این پرونده هستند، کلیپی نساخته بوده‌اند و اتهامشان شرکت در یک مهمانی بوده است.”

در مهرماه سال ۹۸، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم حبس ۱۴ تن از این افراد را عینا تایید کرده و برای یک متهم مرد دیگر این پرونده مجازات ۹ میلیون تومان جزای نقدی تعیین کرد. تجدیدنظرخواهی متهمان به این دلیل که “اعتراض موجه و مستدلی ارائه نشده” رد شده بود.

بنابر آنچه در حکم دادگاه تجدیدنظر آمده بود، از مجموع ۱۵ متهم، تنها ۴ نفر از آنها در جریان این پرونده وکیل اختیار کرده بودند و ۱۱ نفر دیگر شخصا دفاعیات خود را ارائه کرده بودند.

پیشتر در دی‌ماه ۱۳۹۶، ۱۵ زن و مرد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب استان تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام “فعالیت غیرمجاز در امور سمعی و بصری و مشارکت در ساخت آثار موسیقی و تصاویر مبتذل و انتشار آن از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای ضد نظام” هر یک به تحمل یک سال حبس محکوم شده بودند.

پیش از این، خانم فرآواز در این خصوص گفته بود که «پرونده قضایی او و پنج خواننده زن دیگر، “بدون اینکه با یکدیگر همکاری قبلی داشته باشند” در قالب یک پرونده در تابستان ۱۳۹۵ و در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران تشکیل شده بود. او و دیگر اعضای این گروه برای نخستین بار سه سال پیش از سوی دادگاه بدوی به علت “تولید موسیقی و پخش تصاویر مبتذل و پخش این تصاویر از شبکه‌های معاند” به تحمل یک سال زندان محکوم شده بودند اما امیدوار بودند در دادگاه تجدید نظر این حکم شکسته شود».

به گفته این خواننده زن جاز، بازپرس وقت این پرونده بیژن قاسم زاده بوده است. وی پیشتر دستور فیلتر تلگرام را هم صادر کرده بود و پیشتر به اتهام فساد مالی بازداشت شد. او بازپرس پرونده امیرحسین مقصودلو مشهور به تتلو هم بود.

در یکی از این ویدئو کلیپ‌ها با عنوان “با من برقص” که آواز آن را فراواز فروردین اجرا کرده در سال ۲۰۱۶ در ایران تهیه شده است؛ افراد مختلفی در خیابان‌های تهران یا در میانه امور عادی روزانه خود در حال رقص و شادی دیده می‌شوند.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها