بهائیان یزد

محبوبه میثاقیان، شهروند بهائی ساکن یزد روز سه شنبه ۱۱ مردادماه جهت تحمل حبس راهی زندان این شهر شد. همچنین درخواست آزادی با پابند الکترونیکی امین ذوالفقاری شهروند بهائی، محبوس در زندان یزد، از سوی دادگاه انقلاب این شهر رد و به وی ابلاغ شد. این شهروندان پیشتر به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۱، محبوبه میثاقیان، شهروند بهائی جهت تحمل حبس راهی زندان یزد شد.

همچنین رد درخواست آزادی امین ذوالفقاری با پابند الکترونیکی توسط شعبه ۱۱ دادگاه انقلاب استان یزد، در روز سه شنبه ۱۱ مردادماه صادر و به وی ابلاغ شد. وی در تاریخ ۳ خردادماه، جهت تحمل حبس راهی زندان یزد شده بود.

آقای ذوالفقاری در تاریخ ۱ خردادماه ۹۹ توسط ماموران اداره اطلاعات یزد بازداشت و به زندان این شهر منتقل و نهایتا در تاریخ ۳ تیرماه همان سال با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان یزد آزاد شد.

همچنین خانم میثاقیان در تاریخ ۱۲ خرداد ۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۷ خردادماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.

محبوبه میثاقیان به همراه امین ذوالفقاری، میترا بندی امیرآبادی و هیوا یزدان مهدی آبادی توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب یزد به ریاست قاضی رضا جواد موسوی محاکمه و هر یک از بابت اتهام عضویت در گروه های مخالف نظام به ۲ سال و ۸ ماه حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۸ ماه حبس محکوم شده بودند.

در محله تجدیدنظر با تبرئه از اتهام عضویت در گروه‌های مخالف نظام توسط شعبه ۱۱ دادگاه تجدیدنظر استان یزد، این محکومیت در خصوص هر یک از این شهروندان به ۸ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها