خبرنگار به ۲ سال حبس محکوم شد

سید مصطفی جعفری، سرپرست دفتر استانی خبرگزاری ایلنا در قزوین و مدیرمسئول سایت خبری تیتر قزوین، توسط شعبه ۱۰۸ دادگاه کیفری ۲ این شهر به دو سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت اشتغال در حرفه خبرنگاری و محرومیت از فعالیت‌ های رسانه‌ ای محکوم شد. این پرونده با شکایت دانشگاه علوم پزشکی قزوین برای وی گشوده شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سید مصطفی جعفری، خبرنگار ساکن قزوین به حبس محکوم شد.

بر اساس حکمی که آقای جعفری در صفحه شخصی خود منتشر کرده، وی توسط شعبه ۱۰۸ دادگاه کیفری ۲ شهر قزوین به ریاست قاضی عنایت پالوج، به اتهام “نشر اکاذیب” به تحمل دو سال حبس تعزیری و از بابت مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از فعالیت‌ های رسانه‌ ای و صلب اشتغال در حرفه خبرنگاری محکوم شده است.

این پرونده در پی انتشار مطالبی در فضای مجازی و با شکایت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی قزوین با نمایندگی آقایان اکبر گودرزوند و رضا عسگری غنچه، برای این خبرنگار گشوده شده است.

صدور این حکم در حالی است که، روند رسیدگی قضایی به پرونده‌ خبرنگاران، باید توسط دادگاه کیفری ۱ (دادگاه مطبوعات) و با حضور هیات منصفه، به صورت علنی صورت بگیرد؛ پیشتر نیز، جلسه رسیدگی به اتهامات برخی از روزنامه نگاران و خبرنگاران، توسط شماری از مراجع قضایی که صلاحیت رسیدگی به پرونده های مطبوعاتی را ندارند صورت گرفته است و این افراد با صدور احکامی همچون حبس مواجه شده اند.

به عنوان مثال، طی روزهای اخیر، محمد بساطی، مدیرمسئول نشریه فرهنگی و اجتماعی بلوطستان، توسط دادگاه کیفری دو شهرستان کوهدشت به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۸ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. این پرونده در پی انتقاد آقای بساطی از کمیته امداد شهرستان کوهدشت و اعلام شکایت این کمیته، برای وی گشوده شد. همچنین خبرگزاری های رسمی اعلام کردند که بغیر از آقای بساطی، طی یک ماه اخیر از ۴ خبرنگار دیگر در شهرستان کوهدشت شکایت شده است.

لازم به اشاره است که در آبان ماه سال گذشته، هرانا طی گزارشی از محکومیت غلام حسین (سینا) قلندری خبرنگار اهل کوهدشت به ۲۷ ماه حبس و دو سال محرومیت از خبرنگاری و توقیف کانال وی، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان کوهدشت خبر داده بود.

سید مصطفی جعفری، سرپرست دفتر استانی خبرگزاری ایلنا در قزوین و مدیرمسئول سایت خبری تیتر قزوین است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها