عباس لسانی به زندان اردبیل بازگشت

عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) که پیشتر به مرخصی درمانی اعزام شده بود، علیرغم عدم تکمیل مراحل درمانی به زندان اردبیل بازگشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱، عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) به زندان اردبیل بازگشت.

آقای لسانی، در پی مخالفت عبدالله‌ طباطبایی‌ دادستان‌ اردبیل‌ با تمدید مرخصی درمانی روز سه شنبه ۱ شهریور طی ابلاغیه ای جهت تحمل ادامه حبس به شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب دادگستری شهرستان اردبیل احضار شده بود.

در این ابلاغیه از عباس لسانی خواسته شده بود که جهت تحمل ادامه حبس ظرف مدت ۵ روز در این شعبه حضور یابد.

وی هفته گذشته برای سومین بار در ماه های اخیر تحت عمل جراحی دیسک کمر قرار گرفته و بازگشت وی به زندان مغایر با دستور پزشک است.

آقای لسانی روز یکشنبه ۲۴ بهمن، از زندان اردبیل به مرخصی درمانی اعزام شد. اعزام آقای لسانی به مرخصی، پس از ارسال جوابیه کمیسیون سه نفری پزشکی قانونی مبنی بر لزوم در انجام عمل جراحی دیسک کمر این زندانی صورت گرفته است.

عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد.

وی مدتی بعد توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب اردبیل از بابت اتهام “تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۸ سال حبس و ۲ سال تبعید به شهر یزد محکوم شد. این حکم در مهرماه ۹۸ توسط دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به ۱۵ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهر یزد افزایش یافت. تیرماه ۹۹ نیز درخواست فرجام خواهی آقای لسانی در دیوان عالی کشور رد شد. پیشتر شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل با صدور دادنامه‌ای تقاضای دادیار اجرای احکام دادگاه انقلاب اردبیل جهت اعمال قانون کاهش مجازات حبس در پرونده عباس لسانی، فعال ترک (آذربایجانی) را نیز رد کرده بود.

آقای لسانی در اردیبهشت ماه ۹۸ و در پرونده ای دیگر توسط شعبه ۲۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های مخالف نظام” به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

وی در خردادماه امسال توسط شعبه اول دیوان عالی کشور به ۸ سال حبس و دو سال اقامت اجباری در شهرستان یزد محکوم شد. بر اساس این حکم که پس از پذیرش اعاده دادرسی این زندانی توسط شعبه اول دیوان عالی کشور به ریاست سیداحمد متضوی مقدم صادر و به وی ابلاغ شده، آقای لسانی از بابت اتهام “تشکیل و اداره گروه و جمعیت با هدم بر هم زدن امنیت ملی” به ۸ سال حبس و دو سال اقامت اجباری در شهرستان یزد محکوم شده است. وی همچنین از محکومیت ۵ سال حبس از بابت اتهام اقدام علیه امنیت ملی تبرئه شد.

عباس لسانی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت های متعدد به دلایل فعالیت های خود را دارد. وی در یکی از آخرین موارد در تاریخ ۱۱ تیرماه ۹۷ چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” همراه با سه شهروند دیگر ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه همان سال با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد برای حضور در این مراسم منتشر کرد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها