قتل در خوی

یک زن اهل روستای گرناویک از توابع بخش قطور شهرستان خوی با انگیزه ناموسی پس از ضرب و شتم توسط عمو، برادر، و پسر عموهایش به قتل رسید. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک زن در شهرستان خوی با انگیزه ناموسی توسط عمو، برادر و پسرعموهایش به قتل رسید.

هویت این شهروند “آیسل دومانی، فرزند شهاب الدین دومانی، حدودا ۳۰ ساله، متاهل، مادر دو فرزند و اهل روستای گرناویک از توابع بخش قطور شهرستان خوی” توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع مطلع در این رابطه به هرانا گفت: “آیسل چند سالی بود با همسرش اختلاف داشت و بارها توسط او مورد بدرفتاری و اذیت و آزار قرار میگرفت. او چندین بار به منزل پدرش مراجعه کرده و هر بار پس از مدتی به ناچار پیش همسرش برمی‌گشت.”

این منبع مطلع افزود: “اخیرا آیسل به دلیل مشکلات و گرفتارهای مذکور تلاش کرده بود از آن روستا به محل دیگری برود، اما خانواده وی به ظن اینکه او با یک مرد غریبه قصد فرار از خانه را داشته است، وی را بازگردانده و سپس توسط عمو، برادر و پسر عموهایش به شدت مورد ضرب و شتم قرار میگرد. پس از آن عموی آیسل با سنگ به سر وی زده و او را به قتل می‌رساند.”

گفته می‌شود عموی وی توسط پلیس بازداشت شده است، اما برادر و پسر عموهایش کماکان آزاد هستند.

جنایت‌های ناموسی یا قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود گفته می‌شود.

این زنان به علت «ننگین کردن شرافت خانواده خود» مجازات می‌شوند. این ننگ موارد گوناگونی را شامل می‌شود از جمله خودداری از ازدواج اجباری، بازمانده یک تجاوز جنسی بودن، طلاق گرفتن (حتی از یک شوهر ناشایست)، رابطه با جنس مخالف، یا رابطه خارج از ازدواج. برای اینکه فردی قربانی جنایت‌های ناموسی شود، فقط اینکه گمان برده شود او آبروی خانواده را بر باد داده است کافی‌ست.

در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده تا افرادی که مرتکب “قتل‌های ناموسی” می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف کند.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها