گسترش شبکه قاچاق مواد مخدر و پولشویی حزب‌الله لبنان

هفته‌نامه فرانسوی لوپوئن در تازه‌ترین گزارش تحقیقی خود با عنوان «میلیاردهای حزب‌الله»، از گسترش منابع مالی این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت سپاه پاسداران از طریق تجارت مواد مخدر و پولشویی در تعدادی از کشورهای جهان پرده برداشت.

بر اساس این گزارش، این تجارت و عملیات پولشویی به منظور خرید نیترات آمونیوم برای تهیه مواد منفجره، از آمریکای لاتین تا فرانسه گسترش یافته است.

عکسی از حسن نصرالله، دبیرکل گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در کنار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روی جلد این شماره لوپوئن منتشر شده است.

این مجله گزارش داد حزب‌الله از طریق خرید خودروهای لوکس و پولشویی، فرانسه را مکانی برای افزایش ذخایر نیترات آمونیوم خود کرده است که در ساخت مواد منفجره استفاده می‌شود.

این نشریه فرانسوی ضمن گزارش درباره گسترش منابع مالی و تسلیحاتی حزب‌الله، از کنترل بیشتر این گروه بر دولت تقریبا ورشکسته لبنان خبر داد.

بر اساس این گزارش، پاراگوئه، آرژانتین و برزیل، سه کشوری هستند که حزب‌الله از بیش از سه دهه گذشته در آن‌ها فعالیت دارد.

لوپوئن گزارش داد کانتینرهای حامل مواد مخدر حزب‌الله، کلمبیا را به مقصد لبنان، کویت، اسرائیل و ایالات متحده ترک می‌کنند.

بر اساس این گزارش، کلمبیا ۷۰ درصد کوکائین جهان را تولید می‌کند و قاچاق این ماده مخدر، منبع مهمی برای تامین مالی این گروه است.

کوکائین دومین منبع تامین مالی حزب‌الله است.

لوپوئن اضافه کرد وزارت خزانه‌داری آمریکا، دو هزار فرد و شرکت مرتبط با حزب‌الله را در زمینه قاچاق مواد مخدر شناسایی کرده است.

طونی بولس، نویسنده لبنانی، درباره اینکه چرا حزب‌الله این‌گونه به تجارت مواد مخدر روی آورده، به خبرنگار ایران‌اینترنشنال در بیروت گفت: «در عمل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که این تجارت را هدایت می‌کند و حزب‌الله تنها بخشی از آن است.»

او افزود: «بنابراین حزب‌الله و سپاه پاسداران برای اینکه راحت به کار خود ادامه دهند، مرز عراق و ایران و نیز لبنان و سوریه را که مسیر این تجارت است، به کنترل خود درآورده‌اند و در نتیجه، از مدیترانه تا تهران را تحت کنترل خود دارند.»

این نویسنده لبنانی ادامه داد که سپاه پاسداران و حزب‌الله تبادلات اقتصادی در این مناطق را با پول نقد انجام می‌دهند تا از ردیابی شبکه‌های بانکی دور بماند و به همین دلیل، فروپاشی اقتصادی در لبنان، سوریه و عراق تشدید شده است.

بولس گفت: «سپاه پاسداران و حزب‌الله از طریق تجارت مواد مخدر تلاش می‌کنند خود را در مناطق تحت نفوذشان و کشورهای همسایه قدرتمند کنند».

این اولین بار نیست که گزارش‌هایی درباره قاچاق مواد مخدر از جمله کوکائین از سوی حزب‌الله منتشر می‌شود.

نشریه لوپوئن در سال گذشته میلادی نیز گزارشی در این زمینه منتشر کرد و به نقل از خوان مارتنز، کارشناس مسائل جنایی و رییس یک موسسه تحقیقاتی در ارتباط با علوم اجتماعی در پاراگوئه نوشت: «نفوذ حزب‌الله در آمریکای لاتین بسیار زیاد است.»

این کارشناس افزود که این نفوذ زیاد به دلیل وجود مهاجران لبنانی‌تبار در آمریکای لاتین است و هر جا که این مهاجران باشند، حزب‌الله در آنجا برای جمع‌آوری کمک‌های مالی حضور دارد.

در اردیبهشت ۱۳۹۸، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز بر اساس داده‌های دولت آمریکا و پرونده‌های اطلاعاتی دولت ونزوئلا از نفوذ حزب‌الله در ونزوئلا از طریق نزدیکان نیکولاس مادورو برای پولشویی و تولید مواد مخدر خبر داد.

نیویورک‌تایمز در آن زمان نوشت که طارق عیسمی، وزیر وقت صنایع دولت مادورو و خانواده‌اش به نیروهای حزب‌‌الله لبنان کمک کرده‌اند تا برای جاسوسی، تولید مواد مخدر (مشخصا کوکائین) و پولشویی به ونزوئلا وارد شوند.

در آن سال دولت آمریکا درخواست استرداد عیسمی را به دادگاهی در منهتن نیویورک داد تا جواب‌گوی اتهام‌‌‌های وارده از جمله «همکاری با سازمانی تروریستی و همچنین رابطه با کارتل‌های مواد مخدر» باشد.

در گزارش دیگری، نیویورک‌تایمز نوشت تعدادی از نزدیکان بشار اسد، رییس دولت سوریه، شامل برادرش ماهر اسد، بازرگانان نزدیک به حکومت و حزب‌الله لبنان با ایجاد شبکه تولید و قاچاق مخدر «کاپتاگون» درآمدهای میلیارد دلاری کسب کرده‌اند.

دی‌ ماه سال گذشته، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داد هواپیماهای جنگنده اردن به مخفی‌گاه‌‌ها و انبارهای متعلق به قاچاقچیان مواد مخدر وابسته به جمهوری اسلامی در استان سویدا در جنوب سوریه حمله کردند.

طبق این گزارش، حمله روز ۱۴ دی سال گذشته اردن و تشدید مبارزه این کشور با قاچاقچیان مواد مخدر یک ماه پس از آن صورت گرفت که ده‌ها فرد مرتبط با شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه، با اسلحه و مواد منفجره وارد مرز اردن شدند.

مقام‌های اردنی می‌گویند حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در مناطق جنوبی سوریه، در افزایش قاچاق سلاح و مواد مخدر نقش دارند.

در دی‌ ماه ۱۴۰۱، سایت سوری «تجمع احرار حوران»، در گزارشی به نقل از منابع خود از تشکیل یک اتاق عملیات در سوریه برای قاچاق مواد مخدر به اردن خبر داده بود.

در سال ۱۴۰۰ نیز ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان، با انتقاد شدید از گروه حزب‌الله به شبکه ام‌تی‌وی گفت حزب‌الله لبنان نقش اصلی را در قاچاق مواد مخدر در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها