عفو بین الملل

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حالی که آمار کشته‌شدگان در اعتراضات ایران در حال افزایش است، جهان باید علیه سرکوب خونین اعتراضات مردم ایران اقدام معنادار انجام دهد.

عفو بین‌الملل گفت: «شجاعت معترضان به جان باختن مهسا امینی نشان‌دهنده شدت خشم مردم ایران از قوانین آزارگرانه حجاب اجباری، قتل‌های غیرقانونی و سرکوب گسترده است.»

عفو بین‌الملل با اشاره به شواهد خود خاطرنشان کرد کسانی که در اعتراضات اخیر کشته شده‌اند، از ناحیه سر، سینه و شکم هدف گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند و نیروهای امنیتی که به مردم شلیک می‌کنند یا لباس شخصی بوده، یا عضو سپاه پاسداران و بسیج هستند.

این بیانیه با اشاره به شواهد خود از ۱۰ استان و ۲۰ شهر بزرگ گفت آمار کشته شدگان در روزهای اخیر دست‌کم ۳۰ نفر بوده، و پیش‌بینی کرد آمار واقعی بیش‌تر باشد.

عفو بین‌الملل با ارائه جزییاتی از اقدام‌های سرکوبگرانه نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف گفت شاهدان عینی در دهدشت می‌گویند نیروهای سپاه پاسداران در یکی از میدان‌های اصلی این شهر، در میان درختان پنهان شده و بدون آنکه معترضان آنها را تهدید کرده باشند، به افراد شلیک کرده‌اند.

این سازمان با اشاره به افزایش تعداد کشته‌شدگان و قطع عامدانه اینترنت از سوی حکومت ایران، خواستار اقدام فوری جهانی برای جلوگیری از این روند شد.

عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی امکان هیچ تحقیق و تفحص بی‌طرفانه‌ای وجود ندارد، از کشورهای عضو سازمان ملل خواست از صدور «بیانیه‌های بی‌تاثیر» فراتر رفته و برای ایجاد یک سازوکار تحقیق و تفحص از سوی سازمان ملل، اقدام فوری کنند.

این سازمان همچنین تاکید کرد قوانین تبعیض‌آمیز ایران باید «یک بار برای همیشه» هرچه زودتر لغو شده و ماموران امنیتی که آنها را اجرا می‌کنند، برکنار شوند

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها