گسترش حمایت‌های جهانی

موج حمایت‌های جهانی از اعتراضات مردم ایران به کشته شدن مهسا امینی در حال شدت گرفتن است و مقامات و چهره‌های مختلف با تحسین نقش محوری زنان در این مبارزات و محکوم کردن سرکوبگری جمهوری اسلامی، با مبارزات آزادی‌خواهانه مردم ایران اعلام همبستگی کردند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت: «در حالی که ایران با معترضان مسالمت‌جو وحشیانه برخورد می‌کند و تلاش می‌کند دسترسی ایرانیان به اینترنت جهانی را مسدود کند، آمریکا برای کمک به مردم ایران در برقراری ارتباط با یکدیگر گام برمی‌دارد.»

جمعی از فعالان حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در بیانیه‌ای با اشاره به اعتراضات مردم ایران، خطاب به کشورهای حامی حقوق بشر هشدار دادند هر گونه توافق و مذاکره با جمهوری اسلامی «به معنای تائید قتل عام و کشتار میلیون‌ها فرد، و به ویژه‌ اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی» است.

تودم، نهاد سیاسی کردهای شمال سوریه (روژاوا)، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مهسا امینی نماد مبارزه‌ای نوین شد که ایران را برای جمهوری اسلامی به دوزخ مبدل کرده است. این یک انقلاب است. انقلابی به پیشاهنگی زنان که رژیم ملاها را به لرزه درآورده است. خواستار حمایت از خیزش مردم ایران هستیم.»

در همین حال، هشتگ مهسا امینی که پس از کشته‌شدن او در توییتر به صورت گسترده مورد استفاده کاربران قرار گرفته، از ۸۰ میلیون فراتر رفت.

از سوی دیگر، واشینگتن پست در تحلیلی درباره اعتراضات ایران نوشت: «اگر چه به نظر می‌رسد نیروهای امنیتی در ایران در حال کنترل اوضاع هستند، نشانه‌های شکنندگی جمهوری اسلامی بسیار بیشتر از چیزی است که در هفته‌های پیش از انقلاب‌های مصر و تونس در سال ۲۰۱۰ دیده می‌شد.»

مطلب واشینگتن پست اعترضات ایران را «شورش سراسری به رهبری دختران علیه پدربزرگ‌هایی که چهار دهه بر کشور حکمرانی کرده‌اند» خواند و افزود: «گذار ایران از دین‌سالاری به مردم‌سالاری ممکن است ساده، مسالمت‌آمیز و قریب‌الوقوع نباشد، اما این رویداد تنهاترین و مهم‌ترین کلید برای تحول خاورمیانه است.»

کیهان کلهر، نوازنده و موسیقی‌دان، در پستی اینستاگرامی با تاکید بر لزوم ادامه فعالیت‌های فرهنگی همزمان با اعتراضات ایران گفت: «تمام صحنه‌هایی که روی آن ساز بزنم، تریبون مردم آزادی‌خواه و آزادگان به تنگ آمده سرزمینم ایران خواهد بود. دست در دست و قدم به قدم کنار شما.»

کیهان کلهر خطاب به «بالانشینانِ حاکم» گفت: «در این چهار دهه سعی کردیم با شما نیز به جای زبان لعن و نفرین و اعدام و حد و تعزیر، به زبان فرهنگِ برخواسته از تمدن‌مان سخن بگوییم اما پیداست که نیاموختید و کماکان بر سر کبر و تفرعُنید، البته اُمویان هم نیاموختند و شد آنچه باید می‌شد.»

اصغر فرهادی نیز در ویدیویی اینستاگرامی گفت: «از طریق این ویدیو از شما هنرمندان، سینماگران، روشنفکران، فعالین حقوق مدنی در سراسر دنیا و هر کس که به کرامت انسان و آزادی باور دارد دعوت به همبستگی با زنان و مردان قوی و شجاع ایران می‌کنم؛ با ساختن ویدیو، با نوشتن مطلب و یا هر شیوه دیگری.»

ریکاردو سیمونتی بازیگر، نویسنده و مدل آلمانی، نیز در مراسم اکران یکی از فیلمهای نتفلیکس «دی کایزقین» (ملکه) در حمایت از مهسا و زنان ایرانی لباسی با نام مهسا امینی پوشید.

ایرج جنتی عطایی، ترانه‌سرای ایرانی، در پیامی گفت: «امیدوارم مردم ما به زودی تجربه زیستن در جامعه‌ای را به دست آورند که در آن می‌شود آزاد زندگی کرد… می‌شه قربانی این وحشت منحوس نشد.»

همزمان با تظاهرات سراسری مردم ایران، فعالان و ایرانیان خارج از کشور نیز در واشینگتن دی‌سی آمریکا، شهرهای برلین و هامبورگ آلمان، هلسینکی فنلاند، استکهلم سوئد، پاریس، ملبورن، تورنتو و ونکوور تجمع کردند.

هزاران نفر از ایرانیان ساکن کانادا در شهر تورنتو با برگزاری تجمعی گسترده در بخشی طولانی از خیابان یانگ، بلندترین خیابان جهان، ضمن ابراز همبستگی با اعتراضات ایران، با سردادن شعار و حمل پلاکارد خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی شدند

فعالان و ایرانیان مقیم کانادا در شهر ونکوور نیز قصد دارند در حمایت از مهسا امینی و معترضان ایرانروز یک‌شنبه ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر در مقابل آرت گالری این شهر تجمع اعتراضی برگزار کنند.

در همین حال، گروهی از ایرانی‌ها در اعتراض به سیاست‌های بی‌بی‌سی فارسی در قبال پوشش تحولات ایران مقابل ساختمان بی‌بی‌سی در لندن تجمع کردند و شعار‌هایی از جمله «‌بی‌بی‌سی شرم بر تو» سر دادند.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها