بیانیه وزارت اطلاعات

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، امروز جمعه ۸ مهر با انتشار بیانیه ای از بازداشت بیش از ۲۶۵ معترض در جریان اعتراضات سراسری اعم از ۹ تن با تابعیت کشورهای خارجی، احضارهای گسترده و همچنین تشکیل پرونده برای برخی دیگر از معترضان خبر داد. این وزارتخانه در بیانیه خود اعتراضات مردمی رایج را به سازمان مجاهدین خلق، گروه های کرد مخالف نظام، بهائیان، افراد سلطنت طلب و گروه های که آن را «تکفیری» میخواند، نسبت داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، امروز جمعه ۸ مهرماه ۱۴۰۱، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، با انتشار بیانیه ای، به ارائه آمارهایی از بازداشت های گسترده معترضین، احضار های صورت گرفته و تشکیل پرونده برای برخی دیگر پرداخت.

وزارت اطلاعات در این بیانیه، ضمن اشاره به “حضور ناملموس” نیروهای خود در کنار نیروهای بسیج و انتظامی در صحنه اعتراضات، مدعی شد که اعتراضات مردمی رایج، “لایه‌ های پنهان متعددی در پشت صحنه‌” اعم از مدیریت این جریانات توسط “فرقه ها و کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس” را داشته است.

در این بیانیه آمده است که شمار قابل توجهی از معترضان که از آنها تحت عنوان “اعتشاشگر” یاد شده است، توسط ماموران امنیتی شناسایی و بازداشت شده اند.

در همین راستا، وزارت اطلاعات در بیانیه خود آورده است که “۴۹ نفر از عوامل و مرتبطین سازمان مجاهدین خلق ایران” در ارتباط با این اعتراضات بازداشت شده اند. همچنین ۷۷ تن از “گروه های کرد مخالف نظام”، ۵ تن تحت عنوان “گروهک های تکفیری – تروریستی”، سه نفر از “سران بهائیت” و دو نفر از “تیم رسانه‌ ای” آن‌ها، ۹۲ نفر از شهروندان “سلطنت طلب”، ۹ تن از اتباع کشورهای آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و همچنین ۲۸ شهروند دیگر که ادعا میشود در جراحات وارده بر ماموران نقش داشته اند، خبر داده است.

وزارت اطلاعات با اتهام زنی به شهروندان بهائی مدعی شده است که این شهروندان با حضور گسترده خود در صحن اعتراضات، نقش عمده ای در ایجاد “آشوب، اغتشاش، تشویق به خرابکاری و تخریب اماکن عمومی” داشته اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است که شماری از شهروندان در تهران و دیگر استانها که با رسانه های خارج از کشور در ارتباط بوده اند بازداشت شده اند؛ همچنین تعدادی دیگر احضار و برای برخی نیز پرونده هایی گشوده شده است تا پس از دریافت مجوز مرجع قضایی، احضار یا بازداشت شوند.

وزارت اطلاعات ضمن بیان این ادعا که اعتراضات سراسری صورت گرفته “پروژه ای برنامه ریزی شده و از پیش تعیین شده از جانب کشور های دیگر” بوده است، از بازداشت تعدادی از افراد مرتبط با این ادعا در ماه های گذشته خبر داده است.

این وزارتخانه همچنین مدعی شد که دو شهروند تبعه فرانسه که در اردیبهشت ماه سال گذشته بازداشت و در تیرماه امسال تفهیم اتهام شدند، “دقیقاً برای سازماندهی و آموزش و پیوند دادن سندیکاها و تشکلات صنفی معارض و سازمان‌های غیردولتی به یکدیگر وارد ایران شده بودند”.

لازم به یادآوری است که پیشتر تلویزیون دولتی ایران با انتشار گزارشی بازداشت دو تبعه فرانسوی را به تجمعات اعتراضی اخیر معلمان در کشور مرتبط دانسته بود. این گزارش سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه و همسرش ژاک پاریس به سازمان‌دهی “آشوب و بی‌نظمی” متهم کرده و اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و رسول بداغی، از فعالین صنفی معلمان را با این دو نفر مرتبط دانسته بود. پس از مدتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از بازداشت یک تن تحت عنوان “مرتبط با دو تبعه فرانسوی بازداشت شده”، خبر داد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران همچنین مدعی شده است که “خرابکاری در دو هواپیمای مسافربری با هدف سقوط آن‌ ها” را خنثی کرده است.

این وزارتخانه همچنین مدعی شده است که “مقامات کشور آمریکا” از طریق “کارگزاران خود”، نقش مستقیمی در خصوص تامین بودجه و مدیریت اعتراضات سراسری در ایران داشته اند. این وزارتخانه همچنین مقامات و چهره های مطرح آمریکایی و اروپایی را متهم به حمایت از معترضانی دانست که از آنها به عنوان “آشوبگران” یاد کرده است.

بعلاوه وزارت اطلاعات سایت های خبری همچون بی بی سی و ایران اینترنشنال را به “جعل و دروغ و بزرگ‌نمایی” در راستای پوشش خبری اعتراضات متهم کرد و مدعی شد که برای اعضای این پایگاه های خبری، پرونده های قضایی تشکیل شده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها