تجمعات در مدارس و دانشگاه‌ها

همزمان با آغاز دوباره اعتراضات در دانشگاه‌ها و مدارس در روز یکشنبه، مقامات جمهوری اسلامی از کشته شدن دو مامور بسیج و سپاهی در تجمعات روز شنبه خبر دادند و همچنین نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری کانکس‌های خود از سطح شهر تهران کرد.

تجمعات دانشجویان در دانشگاه‌های ایران در چهارمین هفته ادامه دارد و دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبایی تهران تجمع اعتراضی تشکیل داده‌اند. در همین حال دانشجویان دانشگاه اراک روز یکشنبه ۱۷ مهر با شعار «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» تجمع کردند.

همچنین گزارش‌هایی نیز درباره تجمع دانش‌آموزان منتشر شده و از جمله تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه‌ای در منطقه صادقیه تهران به خیابان آمده و علیه خامنه‌ای شعار می‌دهند.

تعدادی از دانش‌آموزان دختر در خیابان پیروزی تهران نیز به خیابان آمده و شعار می‌دهند: «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه.»

پیش از این برخی از مقامات دانش‌آموزان را تهدید کرده بودند. با این حال مهدی کاظمی، معاون وزارت آموزش و پرورش، گفت هیچ دانش‌آموزی به دلیل شرکت در اعتراضات، اخراج نشده است.

همزمان با ادامه تجمعات، گروه «جوانان محلات تهران» که فراخوان‌هایی را برای اعتراضات سراسری صادر می‌کند،‌ در اطلاعیه‌ای جدید اعلام کرد گروه جوانان محلات در چند شهرستان تشکیل شده است.

این گروه نوشت: «به مزدوران حقیر دیکتاتور هشدار می‌دهیم پیش از آنکه کاسه صبرمان لبریز شود دست از خشونت و خونریزی بردارند.»

خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی به دنبال فراخوان‌ گروه‌های مختلف برای تجمعات خیابانی، روز شنبه ۱۶ مهر ادامه یافت و از صبح تا ساعت‌ پایانی شهر خیابان‌های بسیاری از شهرها از جمله تهران، شیراز، اصفهان، اراک، سنندج، کرج، رفسنجان، مشهد و … صحنه حضور مردم و شعارهای ضد حکومتی بود.

در همین حال بر اساس ویدیوی ارسالی به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد در پی اعتراضات سراسری مردم در ایران، یکشنبه ۱۷ مهر نیروهای امنیتی اقدام به جمع‌آوری کانکس‌های پلیس در برخی مناطق تهران کردند.

این اقدام پس از به آتش کشیده شدن یک کیوسک نیروی انتظامی در شهر تهران در اعتراضات روز شنبه انجام شده است.در روز شنبه همچنین معترضان در مقابل نیروهای امنیتی در سطح شهر تهران مقاومت کردند.

در همین حال علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، اعلام کرد یک بسیجی به نام سلمان امیر احمدی در منطقه ۱۷ تهران در جریان اعتراضات شامگاه شنبه کشته شده است.

همچنین غلامرضا بامدی، از نیروهای «لشکر ۲۲ بیت‌المقدس» سپاه پاسداران کردستان، در جریان اعتراضات سنندج کشته شده است.

حسین اشتری، فرمانده انتظامی کل کشور، نیز اعلام کرد که در جریان اعتراضات سراسری، دو نفر از ماموران رسمی نیروی انتظامی و یک « پلیس افتخاری» کشته شده‌اند.

روز شنبه همچنین پیمان منبری و داریوش علیزاده، در سنندج با تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند. فیلم داریوش علیزاده در خودروی خود لحظاتی پس از قتل او منتشر شد و سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد که ماموران صرفا به دلیل بوق زدن برای همراهی با اعتراضات به او شلیک کرده‌اند.

مقامات قوه قضاییه و نیروی انتظامی کشته شدن داریوش علیزاده را تایید کرده و در عین حال مدعی شده‌اند که ماموران امنیتی در جریان سرکوب اعتراضات فشنگ جنگی به همراه ندارند.

در همین حال حسین حسینی، رییس‌کل دادگستری کردستان، اعلام کرد درباره کشته‌شدن یکی از معترضان در داخل خودرو در سنندج در پی تیراندازی به او، پرونده قضایی تشکیل شده است.

در پی اعتراضات روز شنبه اداره‌کل آموزش و پرورش کردستان اعلام کرد تمامی مدارس این استان روز یکشنبه تعطیل خواهد بود.

همچنین دانشگاه‌های کردستان، آزاد اسلامی، پیام نور، جامع علمی کاربردی و دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم تعطیل خواهند بود. این تعطیلی‌ها با دستور استاندار انجام شده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

4 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها