بازداشت آیدا راستی

آیدا راستی قلاتی، شهروند بهائی روز چهارشنبه ۶ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت وی، ضمن تفتیش منزل برخی از وسایل دیجیتال او و خانواده اش را ضبط و با خود بردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آیدا راستی قلاتی، شهروند بهائی روز چهارشنبه ۶ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد.

یک منبع نزدیک به خانواده خانم راستی قلاتی به هرانا گفت: “آیدا علیرغم گذشت ۱۳ روز از زمان دستگیری، کماکان در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. ماموران در زمان بازداشت وی، ضمن تفتیش منزل دو عدد گوشی موبایل و یک دستگاه لپ تاپ او و خانواده اش را ضبط و با خود بردند.”

این منبع مطلع افزود: “این شهروند بهائی همچنین از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده خود محروم است. مسئولان دادسرای اوین علیرغم مراجعات مکرر خانواده آیدا برای کسب اطلاع از چگونگی روند رسیدگی به پرونده وی، از ارائه پاسخی شفاف و روشن به آنها امتناع می کنند.”

تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات طروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها