محکوم به اعدام

 بنا بر گزارشات رسمی قوه قضاییه، تاکنون برای دستکم ۵ تن از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری جاری حکم اعدام ذیل عناوین “فساد فی الارض” و “محاربه” صادر شده است. همچنین علیه تعدادی دیگر از شهروندان بازداشتی اتهاماتی مطرح شده که میتواند منجر به صدور حکم اعدام برای آنها شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مرکز رسانه قوه قضاییه (میزان) تاکنون با انتشار سه گزارش جداگانه از صدور حکم اعدام برای ۵ شهروند بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری جاری خبر داده است.

هر چند قوه قضائیه تاکنون نام و مشخصات هیچ یک از محکومان مورد اشاره را منتشر نکرده است اما بر اساس اطلاعات دریافتی و تطبیق اتهامات و گزارشات پیشین قوه قضاییه از روند دادرسی چند پرونده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، به نظر می آید هویت دو تن از این محکومان، محمد بروغنی و محمد قبادلو باشد.

خبرگزاری میزان، اولین گزارش خود در این خصوص را روز یکشنبه ۲۲ آبان ماه منتشر کرد که بر اساس آن، “یک شهروند توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی، محاربه از طریق به آتش کشیدن یک مرکز دولتی و افساد فی الارض به اعدام محکوم شد.”

این رسانه دومین گزارش خود را در روز سه شنبه ۲۴ آبان منتشر کرده و از صدور حکم اعدام برای یکی دیگر از شهروندان بازداشتی از سوی دادگاه انقلاب تهران خبر داد. اتهام مطروحه علیه وی «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد»، عنوان شده است.

مرکز رسانه قوه قضاییه در سومین گزارش خود عنوان کرد که سه تن دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر توسط دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شدند. در این گزارش آمده است، از میان آنها یک تن به دلیل “زیرگرفتن ماموران که منجر به جان باختن یکی از آنها شده است” به “افساد فی‌الارض” متهم شده و دومین شهروند به دلیل مجروح کردن ماموران به “محاربه” متهم شده است. اتهام مطروحه علیه سومین نفر نیز “محاربه از طریق بستن خیابان، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه و ایجاد رعب و وحشت و همچنین آسیب زدن به اموال عمومی” عنوان شده است.

به گفته قوه قضاییه احکام صادره در مرحله بدوی بوده و محکومان میتوانند به حکم صادره اعتراض کنند.

همچنین حداقل ۹ شهروند دیگر در استان های تهران و البرز با اتهاماتی روبرو شده اند که میتواند به صدور حکم اعدام برای آنان منجر شود.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها