اعتصاب جعفر پناهی

جعفر پناهی، کارگردان و فیلم‌ نامه‌ نویس محبوس در زندان اوین، در اعتراض به تداوم حبس خود و ممانعت مسئولان از آزادی موقت وی علیرغم نقض حکم در دیوان عالی کشور، دست به اعتصاب زد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جعفر پناهی، کارگردان و فیلم‌ نامه‌ نویس محبوس در زندان اوین، دست به اعتصاب زد.

طاهره سعیدی، همسر آقای پناهی اعتصاب غذای این فیلمساز زندانی را در اعتراض به تداوم حبس و جلوگیری مسئولان از آزادی موقت وی، علیرغم نقض حکم در دیوان عالی کشور عنوان کرد.

در بخشی از نامه سرگشاده ای که آقای پناهی با نگارش آن اعتصاب خود را اعلام داشته، آمده است: “طبق قانون با پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی و نقض حکم، می بایست پرونده به شعبه هم عرض ارجاع و با صدور قرار وثیقه بلافاصله آزاد می‌ شدم؛ درحالی که شاهدیم از زمان بازداشت تا به دار آویختن جوانان بی‌ گناه وطنمان کمتر از سی روز به طول می‌ انجامد، انتقال پرونده من با دخالت نیروهایی امنیتی، به شعبه هم عرض بیش از صد روز به طول انجامید.”

وی افزوده است: “با توجه به صراحت قانون در موارد نقض حکم در دیوان عالی کشور، قاضی شعبه‌ ی هم عرض موظف بود تا به محض ارجاع پرونده به آن شعبه با صدور قرار وثیقه اینجانب را آزاد کند، با اینحال با صدور قرار وثیقه سنگین در عمل بعد از ماه‌ها بازداشت غیر قانونی، بازهم با بهانه تراشی‌های مکرر و هر روزه نهادهای امنیتی در زندان نگه داشته شدم.”

چندی پیش، حکم ۶ سال حبس جعفر پناهی، کارگردان و فیلم‌ نامه‌ نویس محبوس در زندان اوین، توسط شعبه ۹ دیوان عالی کشور نقض و پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه ۲۱ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داده شد.

جعفر پناهی، کارگردان و فیلم‌ نامه‌ نویس، در سال ۸۹ در رابطه با ساخت یک فیلم بازداشت شد.

وی در سال ۹۰ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی میرعباسی از بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵ سال حبس و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس، مجموعا ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی همچنین با محکومیت های دیگری از قبیل ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی، مصاحبه با رسانه ها و منع خروج از کشور نیز مواجه شد. احکام صادره در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس از بابت اتهام «اجتماع و تبانی» در خصوص وی قابل اجرا بود.

آقای پناهی نهایتا در تاریخ ۲۰ تیر ماه امسال، در مقابل زندان اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به بند ۸ سالن ۷ زندان اوین منتقل شد.

اواسط مردادماه امسال، این کارگردان در زندان اوین به کرونا مبتلا شد. او علیرغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم ماند.

جعفر پناهی (زاده ۲۰ تیر ۱۳۳۹ در میانه) کارگردان و فیلم‌ نامه‌ نویس ایرانی است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها