بیستمین جمعه اعتراضی زاهدان

جمعه‌های اعتراضی سیستان و بلوچستان در حالی به بیستمین هفته رسید که گزارش‌ها حاکی از تشدید جو امنیتی در زاهدان با برپایی ایست‌های بازرسی متعدد و مسدود کردن بسیاری از مسیرهای منتهی به مصلای این شهر است. هم‌زمان، مردم سردشت، گالیکش و سنندج تجمع کرده و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

رسانه‌های محلی در سیستان و بلوچستان از جمله «رسانک» روز جمعه ٢٨ بهمن خبر دادند که نیروهای امنیتی ایست و بازرسی‌هایی در داخل زاهدان برپا و بسیاری از مسیرهای منتهی به مصلای دزاپ این شهر را مسدود کرده‌اند. از سوی دیگر، نیروهای نظامی به مردم اجازه تردد در مسیر قبرستان منطقه باباییان را نیز نمی‌دهند.

بر اساس این گزارش‌ها، جو امنیتی زاهدان از روزهای گذشته و در آستانه تجمع بزرگ فارغ‌التحصیلی طلاب دارالعلوم مکی زاهدان و بیستمین جمعه اعتراضی مردم تشدید شده است.

مراسم «فارغ‌التحصیلی ودستاربندی طلاب» در سال‌های گذشته با اعلام قبلی و دعوت مهمانانی از کشورها و استان‌های دیگر نیز برگزار می‌شد اما متاثر از خیزش انقلابی ایرانیان، عبدالحمید اسماعیل‌زهی،‌ در نماز جمعه امروز زاهدان تاکید کرد که امسال هیچ برنامه رسمی و دعوتی تدارک دیده نشده است.

سیستان و بلوچستان؛ خاش، زاهدان

در زاهدان مردم برای بیستمین هفته پیاپی پس از نماز جمعه این شهر تجمع کرده و شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

«بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی»، «مرگ بر سپاهی» و «مرگ بر بسیجی» از دیگر شعارهای معترضان زاهدانی است.

این معترضان در تجمع خود همچنین شعار دادند: «قسم به خون یاران، ایستاده‌ای تا پایان».

مردم خاش هم روز ۲۸ بهمن تجمع و راهپیمایی اعتراضی برپا کرده و فریاد «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

این راهپیمایی در حالی است که کارگران کارخانه سیمان این شهر در روزهای گذشته به دلیل پرداخت نشدن حقوق و دستمزد چند ماه خود، دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند.

گلستان؛ گالیکش

در گالیکش استان گلستان نیز همچون هفته‌های گذشته، جمعی از مردم در حمایت از مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه برکنار شده آزادشهر، مقابل منزل او تجمع کردند.

این معترضان در تجمع خود شعارهایی چون «مولانای باغیرت، حرف تو حرف ملت»، «امامت مولانا، خواسته ملت ماست» و «آزادی عقیده،‌ حق مسلم ماست» سر دادند.

در هفته‌های گذشته هم شماری از مردم گالیکش در اعتراض به ممانعت جمهوری اسلامی از رفتن مولوی گرگیج به منبر، برپایی نماز جمعه و حصر خانگی‌ او، شعارهای ضد حکومتی سر دادند.

کردستان؛ سنندج

مردم سنندج نیز برای سومین جمعه پیاپی مقابل مسجد جامع ننله و در پشتیبانی از ماموستا ابراهیم کریمی تجمع کردند.

این معترضان در تجمع خود شعارهایی «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند و خواستار آزادی ماموستا ابراهیم شدند.

ماموستا ابراهیم امام جماعت مسجد روستای «ننله» است که حدود سه هفته پیش توسط ماموران حکومتی ربوده شد.

آذربایجان‌غربی؛ سردشت

مردم سردشت آذربایجان‌غربی نیز روز جمعه در حمایت از ماموستا ملافتح‌الله رستمی، امام جمعه روستای مارغان تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان شعارهایی چون «ماموستا تنها نیست، سردشت پشتیبانش است» سر دادند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در روزهای گذشته خبر داده بود که ماموستا فتح‌الله رستمی در حین رفتن به خوی برای امدادرسانی و اهدای کمک‌های مالی به زلزله‌زدگان، توسط نیروهای اداره اطلاعات در ارومیه ربوده شده است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد

دمشون گرم