حبس محمود اوجاقلو

محمود اوجاقلو، فعال ترک (آذربایجانی) که در زندان اوین محبوس است، توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۱۶ سال حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمود اوجاقلو به حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شد.

بر اساس ابلاغیه ای که توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر و به آقای اوجاقلو ابلاغ شده است، وی از بابت اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم به پنج سال حبس، از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس، از بابت عضویت در یکی از گروه های مخالف نظام به قصد بر هم زدن امنیت کشور به پنج سال حبس و از بابت اتهام تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور به پنج سال حبس و مجموعا ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.

همچنین در دادنامه ای که به صورت شفاهی به آقای اوجاقلو ابلاغ شده است، وی به مدت دو سال از عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه ها و مطبوعات و خروج از کشور منع شده و کلیه شبکه های اجتماعی او نیز از دسترس خارج خواهد شد. افزون بر این، او باید کتاب های پیرامون تاریخ فرهنگ و زبان آذربایجان نوشته حیدر پیرعلی‌ لو و پرسش و پاسخه ای درباره تاریخ فرهنگ و زبان آذربایجان نوشته محمد رضاربانی تنظیم، مطالعه و خلاصه نویسی نماید.

این فعال ترک (آذربایجانی) در تاریخ ۳۰ فروردین ماه سال جاری، در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تفهیم اتهام شده بود.

محمود اوجاقلو در تاریخ بیستم آذرماه ۱۴۰۱، بازداشت و به بند چهار زندان اوین منتقل شد.

وی در تاریخ ۲۱ آدر ماه سال گذشته، از بابت “تبلیغ علیه نظام” و ” اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” تفهیم اتهام شده بود.

آقای اوجاقلو پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه احضار و بازداشت توسط نهادهای امنیتی را داشته است.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

4 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها