قتل مشکوک داریوش مهرجویی و همسرش

خبر قتل مشکوک داریوش مهرجویی، کارگردان برجسته و همسرش، وحیده محمدی‌فر با موجی از واکنش‌ها در میان اهالی هنر و سینما در ایران روبرو شده که عمدتا توام با بهت و خشم از این اتفاق است.

انجمن منتقدان سینمای ایران روز یکشنبه ۲۳ مهر با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به قتل مهرجویی اعلام کرد: «او و همسرش را سلاخی کردند! آن هم در امن‌ترین مکان ممکن! در منزل شخصی‌اش… ما این واقعه را تسلیت نمی‌گوییم، محکوم می‌کنیم و خواهان خون‌خواهی او هستیم.»

گلشیفته فراهانی، بازیگر سینما در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «ايران را چه شده كه داريوشِ مهرجويى‌اش را در ٨٣ سالگى، در كنار همسرش با چاقو شرحه شرحه مي‌كنند.»

به گفته حسن فاضلی هریکندی، رییس‌کل دادگستری استان البرز، مونا، دختر مهرجویی و محمدی‌فر، حدود ساعت ۲۲:۲۵ شب گذشته، ۲۲ مهر، زنگ منزل آن‌ها را زد و پس از آنکه کسی جواب نداد، با کلید خود وارد خانه شد.

او پس از ورود به خانه، پیکر پدر و مادرش را دید که با ضربه‌های چاقو یا جسم برنده دیگر به ناحیه گردن، به قتل رسیده‌اند.

فاضلی افزود پس از انجام کالبدگشایی، پزشکی قانونی علت مرگ این دو نفر را «خونریزی شدید به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز به بدن» اعلام نموده است.

خبرگزاری فارس به نقل از مشرق گزارش داد تاکنون چهار مظنون در جریان تحقیقات و رسیدگی به این پرونده دستگیر شده‌اند که هیچ‌یک از آن‌ها از اتباع خارجی نبوده‌اند.

هانیه توسلی، بازیگر سینما نیز در حساب اینستاگرام خود قتل مشکوک مهرجویی و همسرش را «یک فاجعه ملی» خواند و افزود: «فاجعه از زمین و زمان می‌ریزد بر سرمان و ما در اوج درد و کرختی و انفعال، مبهوت به انتظار ناجی خشکمان زده است.»

منیژه حکمت، کارگردان سینما در واکنش به این واقعه نوشت: «كارگردان بزرگ سينماى ايران راكشتند، سر فرهنگ و هنر را بریدند.»

مهراب قاسم‌خانی، فیلمنامه‌نویس و بازیگر هم گفت: «انگار داریم توی یه کابوس زندگی می‌کنیم که هیچ وقت تموم نمیشه. توی یک شبی که هیچ وقت صبح نمیشه. دیگه حتی انتظار طلوع رو هم نمی‌کشیم. سیاهی پشت سیاهی.»

هم‌زمان خانه سینما برای احترام به داریوش مهرجویی، سه روز عزای عمومی برای اهالی سینما اعلام کرد

محمد یعقوبی، کارگردان تئاتر نیز جمهوری اسلامی را مقصر مرگ مشکوک مهرجویی و همسرش دانست و تاکید کرد: «هر رخداد ناگواری در ایران نتیجه‌ عملکرد نادرست حاکمان غاصب جمهوری اسلامی است و تا زمانی که حکومت نکبت اسلامی بر شانه‌های ایران سوار است، روزی بی‌عزا نخواهد گذشت.»

بنا به اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، مهرجویی و همسرش طی روزهای گذشته بارها از سوی افراد ناشناس تهدید به قتل شده بودند. طبق این اطلاعات، این کارگردانتهدید شدن خود و همسرش را بارها به نیروی انتظامی گزارش داده بود اما نیروی انتظامی آن را جدی نگرفته بود.

داریوش مهرجویی که متولد آذر ۱۳۱۸ بود، از برجسته‌ترین فیلم‌سازان و نویسندگان سینمای ایران به شمار می‌رفت.

از مهم‌ترین آثار او می‌توان به فیلم‌های «گاو»، «آقای هالو»، «پستچی»، «دایره مینا»، «سنتوری»،‌ «هامون»، «لیلا» و «پری» اشاره کرد

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها