واکنش‌ها به حکم الهه محمدی و نیلوفر حامدی

واکنش‌ها به محکومیت سنگین الهه محمدی و نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگارانی که به دلیل پوشش خبر کشته شدن مهسا ژینا امینی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محکوم شده‌اند و در زندان به سر می‌برند، همچنان ادامه دارد.

سعید پارسایی، همسر الهه محمدی مستند پخش شده از سوی حکومت علیه همسرش را «بدون حتی یک سند محکمه‌پسند» توصیف کرد و در حساب ایکس خود نوشت: «الهه و نیلوفر باید تا صدور رای قطعی دادگاه تجدیدنظر بیرون از زندان باشند، همین امروز هم بیش از یک ماه از اجرا نشدن این قانون می‌گذرد.»

او با اشاره به حکم صادره از سوی قاضی صلواتی افزود که خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، با انتشار این مستند، سعی در القای این مطلب دارد که این حکم ۱۰۰ درصد درست صادر شده و نهایی است.

پارسایی تاکید کرد: «گویی به جای قاضی تجدیدنظر نشسته‌اند و رای نهایی را صادر کرده‌اند. حالا ما چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که دادگاه تجدیدنظر با رعایت اصل بی‌طرفی به پرونده رسیدگی کند؟»

الهه محمدی و نیلوفر حامدی، روزنامه نگارانی که از حدود ۱۳ ماه پیش در زندان به سر می‌برند، از سوی دادگاه بدوی، در مجموع به ۲۵ سال زندان محکوم شده‌اند که برای الهه محمدی ۶ سال، و برای نیلوفر حامدی، ۷ سال آن قابل اجراست.

همچنین این دو خبرنگار به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محکوم شدند.

سازمان «اتحاد برای ایران» با انتشار بیانیه‌ای ادعاهای قوه قضاییه جمهوری اسلامی در حکم دادگاه محمدی و حامدی را تکذیب و اعلام کرد: «این سازمان هرگز رابطه حرفه‌ای یا شخصی با این دو روزنامه‌نگار و غنچه قوامی نداشته و آن‌ها هیچ‌گاه برای اتحاد برای ایران کار نکرده‌اند.»

این سازمان در بیانیه خود اضافه کرده که الهه محمدی، نیلوفر حامدی و غنچه قوامی در هیچ یک از برنامه‌های آموزشی این سازمان شرکت نداشته و «این سازمان هیچ برنامه آموزشی حضوری‌ای برای شهروندان ساکن ایران در هیچ کشوری برگزار نکرده و نمی‌کند».

اتحاد برای ایران، اقدامات و ادعاهای مطرح شده از سوی قوه قضاییه را «بخشی از سنت همیشگی جمهوری اسلامی در ساخت روایت‌های دروغین» خواند.

صداوسیمای جمهوری اسلامی روز ۳۰ مهر، پس از انتشار خبر حکم صادره از سوی دادگاه، در «مستندی» به نام «خبرچین»، ادعای همکاری بین سازمان «اتحاد برای ایران» و محمدی و حامدی و همچنین غنچه قوامی، سردبیر سایت «دیده‌بان آزار»، را مطرح کرده بود.

آبرام پیلی، قائم مقام نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، صدور احکام سنگین برای حامدی و محمدی را محکوم کرده و نوشته است نیلوفر و الهه اصلا از ابتدا نباید زندانی می‌شدند. او افزود رژیم ایران روزنامه‌نگاران را حبس می‌کند زیرا از حقیقت وحشت دارد.

این دو روزنامه نگار، در کنار نسرین ستوده و نرگس محمدی، نامزد دریافت جایزه نوبل صلح نیز بودند که در نهایت این جایزه به محمدی اعطا شد.

حکم دادگاه مبنی بر محکومیت ۲۵ سال زندان در مجموع برای این دو روزنامه نگار، بدوی است و آن‌ها می‌توانند درخواست تجدید نظر کنند و پرونده در شعبه تجدید نظر مجددا برررسی شود. هر چند که دادگاه‌های تجدید نظر در ایران و در خصوص پرونده‌های سیاسی، معمولا حکم دادگاه‌های بدوی را عینا تایید می‌کنند.

توسط حسن حمزه زاده حیقی

حسن حمزه زاده متولد سال ٦٥ در كرج ،كارشناس رشته عمران ساختمان و فعال حقوق بشر در ايران بوده و سعى دارم در اين راه بزرگ با قدم هاى كوچك و پيوسته در راستاى هدف خود كه آزادى و برابرى و رعايت تمامى قوانين حقوق بشرى در ايران ميباشد حركت كرده و باشد كه فعاليت هاي اين حقير در جهت آگاهى رسانى و افشاگرى كار آمد بوده و به اميد روزي كه طلوع خوشيد نويد بخش انسانيتى توام با حس آزادى و رهايى از ظلم و ستم نه تنها براي مردم ايران بلكه براى تمامى جوامع بشر باشد .

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها